torsdag, augusti 30, 2007

Det näst intill oförlåtliga

I morse så hände det som inte får hända. I vanlig ordning efter att ha servat ungar med diverse göromål, ny blöja, hjälp med strumpor, filtar i soffan, smörgås med leverpastej, osv, så styrde jag kosan mot kaffebryggaren i tron om att allt var som det skulle vara. Jag fyllde kannan med vatten, slog i och tryckte ned ett filter i tratten. Nu tror väl du som van läsare att kaffebryggaren gått sönder, men så var icke fallet. Jag tog fram kaffeburken ur kylskåpet och noterade att det nästan var slut, men kände ingen oro ännu. I skafferiet står det oöppnade paket, vi är sådana där som köper fem kaffepaket åt gången... det går åt. Vidare mot skafferiet och här började oron mola i magen när jag såg att "kaffe-raden" var tom. Ännu fortfarande i förnekelse började jag flytta på de andra varorna i skafferiet - kanske stod ett paket här, bakom kexen? Jakten blev mer och mer desperat, ett knäckebröds-paket for i golvet och andhämtningen blev häftigare. Ganska snart var jag tvungen att inse ren och hård fakta - kaffet var slut! *här ska det vara domdagsmusik*

Hemma hos oss har vi en regel, när man tar det sista av något så måste man skriva upp att det ska handlas. Och eftersom det typ bara är jag som åker och handlar, så är det extra viktigt att just Emil följer sin del av avtalet. Att han glömmer att säga till att havregrynen snart är slut så att han blir utan gröt en morgon, kan jag leva med. Att han glömmer bort att meddela att sista rullen med hushållspapper nu är i bruk, kan jag också förlåta. Men att han öppnat sista kaffepaketet utan att säga nåt, det är det spöstraff på alltså!!

Så där står jag med en burk med några ensamma kaffekorn kvar i handen och ser fram emot en dag med alla tre barnen
utan mitt morgonkaffe. Så givetvis plockar jag upp telefonen och ringer min kära make för att delge honom min olycka. Han förstod genast allvaret i sitt misstag och var beredd att återgälda det omgående.
- Jag åker från jobbet nu och köper kaffe, är hemma på en kvart! lovade han.
*å där fick han några pluspoäng*
Men jag tog mitt förnuft tillfånga och avblåste räddningsaktionen. Inte kan jag tvinga maken från jobbet pga av en kopp kaffe. Istället lyckades jag skrapa ur de sista kornen ur kaffeburken och satte igång att skopa ur en del av det vatten som jag redan fyllt kaffebryggaren med. Det blev en och en halv kopp åtråvärt kaffe. I snålaste laget jämfört med min normala konsumtion på minst tre fulla muggar, en morgon hemma med barnen. ;) Men åtminstone kaffe!!

Och ungefär nu kanske jag borde börja fundera över mitt (miss)bruk av kaffe. När det drivit mig så långt att t.o.m. skriva ett långt blogginlägg om bristen på det. Men jag tror att jag fortsätter blunda och istället tar en tur till affären idag. På inköpslistan står det
"Ett flak kaffe, minst". ;D


12 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Kan inte låta bli att le åt din eländet, trots att jag VET att man inte alls ler när det händer...Kaffe är ett måste! Men du, skaffa en perculator...det har vi och när nöden är riktigt stor kan man faktiskt koka på samma bönor en gång till, det funkar i nödsituationer!! För mig är det också en stor sorg om mjölken skulle råka vara slut, för även mjölk är ett måste i mitt kaffe...*S*! Hoppsa dagen blir bra iaf!

Kram Anniz

10:55 fm  
Blogger Unknown sa...

Det där hände ju mig en morgon. Och då var ALLT kaffe tokslut.. Inte en futtig droppe kunde jag få! Snacka om hemsk förmiddag...

12:20 em  
Blogger Busmamman sa...

*ler igenkännande*
Tur att det löste sig du ;)

12:53 em  
Anonymous Anonym sa...

Hihihi, så det kan gå! :) Här har jag ALLTID neskaffe hemma som räddaren i nöden. Det duger de dagar det vanliga kaffet råkade vara slut. ;)

Hm, så sugen jag blev på en kopp nurå...:D Kramen!

1:35 em  
Blogger Millan sa...

Anniz: njee.. perkulatorkaffe står jag helst över.. vill ha mitt bryggda på rätt temperatur och med rätt dosering. ;) Och det blev en bra dag ändå - Emil kom hem på lunchen med kaffe OCH dammsugare!! :D
kram!

Lillasysteryster: jepp, hemskt var ordet. Inte en endaste droppe... då skulle jag nog gråta en liten skvätt tror jag. ;)

busmamman: ja en himla tur!! För mina barn som fått stå ut med mig om inget annat.. )

ulle: yes, nescafe-räddaren har jag med. Efter all turer med våra trasiga kaffebryggare så vågar jag inget annat. ;D
kram!

7:30 em  
Blogger Lotta sa...

Och just därför ska man aldrig börja dricka kaffe. :D

10:15 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag ler åt din fina berättelse. Du skriver ju så tokbra att jag precis förstår, även om jag aldrig dricker kaffe.

Jag är en thémänniska :D

5:14 em  
Blogger Sarah sa...

Hehe. Om man hade sånn pli på honom. Här rä det jag som ser till att handla in mera av det mesta - oavsett vem som tog slut på det

7:21 fm  
Blogger Nina sa...

Men fy vilken mardröm....jag hörde domdagsmusiken *s*....och asgarvar...du skriver så himla bra....
Kaffe är så gott, och nödvändigt så att det är slut är ju verkligen en katastrof....är också kaffeberoende....

5:58 em  
Anonymous Anonym sa...

Så där skulle jag känna om min cola light var slut *ler*
Jag har försökt börja med både kaff och thé, men näää, tycker inte om.
Barnet Sandra håller sig till läsk, har inte ens lärt mig att dricka vin eller öl än ;)
Kram kram!

8:11 em  
Blogger Millan sa...

lotta: du e smart du! :D

pyret: te är gott det med, men inte som kaffe! ;) Å tack - jag blir glad!!

sarah: lite pli har man.. ;D

nina: *s* tänk att fler hörde domedagsmusiken! Å förstår behovet av kaffe.. ;)

sandra: Men lilla, lilla Sandra - dags att bli vuxen! Du får komma hit på kaffeskola, så ska jag omvända dig.. ;)

1:03 em  
Blogger Gustav Ernberg sa...

Jag håller på att konvertera till the, för att kaffe "går åt", te går inte alls åt lika mkt.

8:02 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida