onsdag, augusti 22, 2007

Veckomatsedel v.33

Måndag:
Stekt polenta och nötkött med balsamvinägerssky och hyvlad parmesan.
Polenta gör du genom att koka som en majsgröt i buljong och blanda ned massor av riven parmesan. Sedan låter du den stelna i en smord form och skär i tårtbitar och steker i olivolja. Krydda med salt och peppar.
Köttet tar du valfritt nötkött i skivor, steker och kryddar med salt och peppar. Sedan skär jag oftast köttet i mindre bitar, som om varje biff vore en liten stek.. men man kan också servera en stor biff per person om man vill. Lägg köttbitarna på ett fat(med lite kanter) och vispa ur stekpannan med lite vatten.. nån deciliter eller två beroende på hur mycket kött du stekt och hur mycket sky du vill ha. Sedan lite oxfond eller liknade.. hur mycket beror på hur mycket vatten du har haft i, men nån tsk per dl? Trilla dessutom i några körsbärstomater om du vill och låt de koka ihop med skyn. Balsamvinäger ska i också, och här får du prova dig fram om hur mycket vinägersmak du vill ha. En del kokar ju bort (akta näsan när du slår i vinäger i kokande vätska, luktar starkt!) så dutta i lite och fyll på med mer om det behövs. Vi gillar rätt ordentligt med vinäger i, flera matskedar. :) Låt skyn koka ihop och slå det sedan direkt över köttet (därav kanterna på fatet). Hyvla sedan parmesanost direkt över kött och sky med en potatisskalare, mycket ska det vara.. över allt kött! Sååå gott!!!!

Tisdag:

Grönsaker i gräddig sås med vitvin och parmesan. Pasta till. Valfria grönsaker, men jag tog gul lök, vitlök, champinjoner, zucchini, morot, röd paprika, sockerärter och lite purjolök. Satte på pastavatten och skar alla grönsaker i bitar. Stekte en hackad lök och 3 vitlöksklyftor i olivolja. I med den skivade svampen, stek stek s&p, över med det på ett fat. I med morot, zucchini och paprika i pannan, stek stek s&p , och över med det på fatet. Sedan sockerärterna och purjon som jag bara stekte på jättefort, över på grönsaksfatet. Pa tsavattnet har väl hunni t koka upp redan, och då la du väl i valfri pasta va!? I med vitt vin i stekpannan och vispa u pp alla goda smaker, kanske 1½ dl vin? Sedan 2 1/2 dl matgrädde, eller annan grädde om man vill lyxa till det. Koka ihop tills det tjocknar något och smaka av... peppar el salt... brukar inte behövas. Pastan kokat färdigt? Häll då av vattnet och lägg grönsaker direkt i med pastan i stora kastrullen och slå sedan över gräddsåsen. Sedan välter du i mycket riven parmesanost också och rör om tills all ost smält och pastan och grönsakerna är härligt gräddiga.
Lagar du bara lite mat, och inte till ett helt kompani som jag alltid gör, så går det utmärkt att steka alla grönsaker samtidigt och sedan hälla pastan i stekpannan istället för tvärtom. Men när jag lagar de mängder som jag gör så får det inte plats i pannan.

Onsdag:
Kyckling och matvete i en texmex-inspirerad blandning och sås.
En perfekt rätt för kycklingrester och man t.ex. gjort en helstekt kyckling i ugn eller stekt upp för många kycklingfileer. Men man kan självklart steka på lite kyckling enbart för den här rätten också. Och överblivet ris eller liknande istället för matvetet går utmärkt det med.
Koka matvete enligt förpackningen, 4 prt och en tärning grönsaksbuljong i vattnet. Stek kyckling om du behöver, 2-3 fileer som du strimlar och steker och sedan lägger åt sidan. Eller rensa en helstekt kyckling, halva räcker gått och väl, eller färdigköpt grillad från butiken.
Gör såsen; blanda 1dl yoghurt, 1msk majonnäs, 1/4 tsk grillkrydda, 1/8 tsk spiskummin, 1krm svartpeppar, dofta över lite cayennepeppar och ev. lite salt (beror på hur salt grillkryddan är).
Hacka 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor, stek i lite olja. Lägg i en näve frysta haricot verts och låt de bli varma. Sedan har du en liten burk majs(198g) och en liten burk kidneybönor (200g) och salta och peppra. I med kycklingen och låt dessutom matvetet få stekas på lite (eller kallt ris från kylskåpet som bara ska få bli varmt). Låt allt bli varmt och servera sedan med såsen.

Torsdag:
Kycklinggryta med curry och lite dragon, med basmatiris.
Först steker jag strimlad kycklingfile i olja och curry (curry ska fräsas för att smaka) och lägger sedan över det på ett fat. sedan steker jag en skivad gul lök och någon vitlöksklyfta. Kastar i strimlad röd och grön paprika och broccolibuketter. När de stekt färdigt lägger jag i kycklingen igen, slår över 1 dl vatten och smular i en halv tärning hönsbuljong. I dessutom med 2½ dl matgrädde, lite torkad dragon och smakar av med peppar (ev. salt..). Serverar med ris.
Fredag:
Viltlax med kokt potatis.
Lördag:
Rester till lunch och jag åt middag borta och resten av familjen åt från gyllene måsen.

Söndag lunch:
Paj med skinka, broccoli och purjolök.
Här kom faktiskt allt förutom purjo och äggstanningen från frysen, bra "panik-mat". Pajdegen plockade jag fram från frysen och kavlade ut, eller så gör du ny.. Förgräddade på 200 grader i kanske 10 minuter, eller lite mindre. Stekte på skivad purjolök (tog nästan en hel), rökt skinka ( kanske 200g som jag tinade hjälpligt och sedan strimlade) och några broccolibuketter (också från frysen direkt ned i stekpannan.. delade på några stora när de tinat i pannan).
Rev ost, jag hade Allerums magra prästost i kylen som rev nån dl utav.. eller rev och rev, den är så vällagrad att den faller i bitar bara man tittar på den ;). Strödde iaf osten över pajskalet och hade sedan i det stekta. Lite äggstanning också, men inte för mycket för visst är skalet ganska fullt nu med skinka, broccoli och purjo!? Jag vispade ihop 1 dl yoghurt, 1dl mjölk, 2 ägg och lite salt och peppar och slog sedan över pajen. Gräddade i 200 grader i 25-30 minuter. Färdigt! :D

Söndag middag:
Sej med fetaost och pasta.
Jag letar ständigt efter nya sätt att tillaga den där frysta sejen (eftersom den fisken är bra och billig). Detta blev faktiskt ganska lyckat, och funkar säkert utmärkt även på kyckling eller fläskfile för de som inte vill ha fisk. Tinade ett paket fryst sej och la i en ugnsform, saltade och pepprade på fisken. Blandade 2½ dl matgrädde, lite kinsesisk soya (nån matsked), och torkad oregano (en tsk kanske) i en skål. Och just det, smulade också ned en tärning fiskbuljong. Hällde över fisken och smulade sedan över ett litet paket med mager, 10%-ig fetaost överst. In i ugnen 225 grader i 20 minuter eller så och serverade med pasta. Gott!

Etiketter:

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej Millan!
Måste bara säga: Du är så grymt duktig med matlagningen! Jag är verkligen impad! Kollar din blogg lite då och då för att få inspiration... Önskar jag vore hälften så duktig! ;)

Hoppas allt är bra med er!
kram
Ina (inka från aff)

2:46 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag har inte ätit middag ännu så jag sitter här och fullkomligen dreglar över allt du gör! Mums. I din familj vill jag bo!

6:39 em  
Blogger Unknown sa...

Underbar mat som vanligt! Jag fattar bara inte hur du orkar laga så god och ordentlig mat jämt!

All heder!

3:31 fm  
Anonymous Anonym sa...

Men oj vad gott! kan inte du komma hem till mig o laga mat... snäääääällllla ;-)

4:20 em  
Anonymous Anonym sa...

Hittade hit från Sandra (trebarnsmorsan) Mums! Vad mycket gott, måste provas och jag kommer tillbaka fler gånger skulle jag tro ;-) Behöver inspriration i vardagsmaten och här hittade jag mycket :-) Tack!

4:21 fm  
Blogger Nina sa...

Åh så gott det ser ut. Skulle gärna komma och äta hos dig varenda dag :)

10:12 fm  
Blogger Millan sa...

Ina: Vad kul att se" dig här!! Hoppas att du och trion mår bra, kram!

pyret: *s* inte vill du bo i min familj heller, vi har det ganska trångt och saknar dessutom dusch för tillfället.. ;)

lillasysteryster: man tackar! *känner mig hedrad* Men det är faktiskt inte varje dag som jag orkar, det blir hämt-mat här med ibland.

sara: haha, en personlig kock kanske? Skulle jag också vilja ha, nån som ställer upp? ;D

christel: Välkommen och kul att du kunde hitta inspiration! Det är ju olika vad för slags mat man gillar, så det är jättekul att du gillade detta. :)

nina: tja, vad är ett par timmars bilresa mot lite trevligt middagssällskap - välkommen! ;D

10:59 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida