fredag, augusti 17, 2007

Recpet: varm sallad (till Jenny ;))

Jenny, det finns inga dumma frågor - om man inte frågar får man ju inget veta. Alltid sant! :D

"Varma sallader" av olika slag tycker jag är så gott, och ett bra sätt att få in grönsaker i maten och inte bara servera rent matvete/bulgur/quinoa. Jag tycker att det är ett klokt tankesätt att grönsaker inte bara ska vara ett tillbehör till maten, utan även huvudingredienser.. lite medelhavsmat-tänkt va!? Och så blir det ju godare också.. ;)

Något rent recept har jag inte, utan detta är ju en "ta-vad-du-har-hemma"-rätt. Men gärna lök av något slag - röd, gul, purjo, vad du vill. Paprika är gott, röd ger fin färg. Zucchini är också gott och gröna bönor kanske, eller ärtor eller sockerärter om du gillar det bättre. Morot är en bra grönsak som blir god stekt och som nästan alltid finns hemma. Svamp går fint det med. Och blomkål och broccoli är lyckat det med. Så ta det du gillar eller det du har hemma. I den senaste hade jag gul lök, zucchini, röd paprika, blomkål och sockerärter. Så behövs också matvete, bulgur eller qiunoa. Ris och cous-cous funkar det med. Grynen kokas enligt anvisning i vatten och en tärning grönsaksbuljong. (Eller så kanske det finns överblivet gryn i kylen från dagen innan, det går utmärkt att använda.)

Skölj, ansa och skär grönsakerna i mindre delar. Stek sedan i lite olja i den ordning som det tar för grönsakerna att bli mjuka. (Du kan ju även skära de hårda grönsakerna i mindre bitar, så blir de mjuka snabbare.) Salta och peppra och blanda ned dem färdigkokta grynen i pannan och stek på en kort stund och servera sedan.



Och så de varma grönsakerna till köttet...

Jag skivade en gul lök och kanske 4-5 färska champinjoner. Stekte på i stekpanna som jag hade stekt köttet i, men en ny klick olja i. Kryddade med svartpeppar och lite kinesisk soya (gott på lök!). Stekte till de var mjukt och fint och vippade sedan över lök och svamp på ett fat. Fortsatte steka strimlad morot (strimlade 1 stor morot) och en handfull sockerärter som jag bara skar över diagonalt ett par gånger. De stekte jag bara som hastigast någon minut (moroten går jättefort när den är så finskuren). Grönsakerna ska blir lite mjuka, men fortfarande med massa tuggmotstånd - framför allt sockerärterna får inte bli sladdriga utan ska ha lite av krispet kvar. Blanda ihop grönsakerna och servera med köttet. Ska man göra sås så är det dessutom perfekt att fortsätta göra den i samma panna som man stekt kött och grönsaker i, massa goda smaker kvar att vispa upp.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Tack snälla för alla recept och förklaringar! Du ska veta att jag är så tacksam för att du tar dig tid och jag suger åt mig all kunskap - och provar! Jag har gett mig sjutton på att jag ska ge mina barn vanan att äta nyttigt OCH gott och så är jag övertygad om att det inte bara är maten utan hur man dukar etc som spelar roll för matlusten - men det är sjutton så svårt att kombinera med en stressad småbarnstillvaro och en totalt ointresserad man. Men när jag är på gränsen att ge upp så får jag alltid ny inspiration och "sjutton-anamma" när jag hälsar på hos dig :) Du är min förebild!

4:21 em  
Blogger Millan sa...

Men hjälp vilken härlig kommentar! Gissa om jag lyser här hemma nu, Millan - inspiration och förebild! :D

Jag tycker du är jätteduktig! Jag vet att det är jobbigt och stressigt... men man får äta färdiga köttbullar och pasta också (fast inte snabbmakaroner.. ;)). Med massa grönt till så är det en bra middag det med! Och absolut en räddare i det stressiga småbarnlivet.
Jag har själv önskat många gånger att jag kunde äta de där halvfabrikaten... men det går bara inte! ;)

9:26 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida