måndag, oktober 01, 2007

TGIM

Måndagar är bra dagar. Måndagar är Emil föräldraledig för Nora på förmiddagen och jag åker på en mycket åtråvärd lärarledd lektion. Eftersom biologin och fysiken såklart har lektion samtidigt så varvar jag och går på fysik ena veckan och biologi den andra.

Så i morse kliver jag upp och behöver inte bry mig om att den ena sonen vägrar kliva ur sin spindelmannen-pyjamas. Inte heller behöver jag svettas över den andra sonen som vägrar den framlagda tröjan utan ska välja själv (vilket givetvis slutar, efter en stund velande i garderoben, med exakt samma tröja som var framtagen från början). Inte behöver jag skynda på morgonsega söner som ska till dagis samtidigt som lillasyster fått tag på kattmaten. Inte jag.

JAG pussar barn och make hejdå och trotsar småduggandet på min cykel påväg ned på stan med Lily Allen i mp3-spelaren. Med den långa, gråa koftans luva neddragen över huvudet kommer jag fram till skolan i relativt torrt tillstånd. En och halv timmes fysik. Känns bra, mycket bra, det här kan jag. Billigt, starkt kaffe från cafeterian och sedan cykeln hem igen.

Byta av Emil och luncha med Nora. Avslutas som vanligt med dammsugaren... bulgur och en ettåring som enbart ska äta själv har den effekten. Sätta bröddeg och sedan bilen till dagis. Hämta två flamsiga kottar med spindelmannen-kepsar.

Hemma, kaffe, ett parti Byggare Bob-lotto, baka ut bröd, fixa tvätt, byta blöja. Eftermiddag. Middag, disk, nakenfis-race, tandborstning och Mamma Mu. Vardag.

Nu brinner det i kakelugnen, teet är urdrucket och sängen pockar däruppe med sina vita lakan under kuvertfönstret. Jag gillar måndagar. Thank God It's Monday! =)

7 kommentarer:

Blogger Pernillas blogg sa...

Jag gillar dina inlägg så mycket! Sitter alltid med ett leende på läpparna när jag läser... Det känns alltid så behagligt!!! Tack!

10:12 em  
Blogger Sarah sa...

Gu' va... härlgit det låter. Precis så skulle jag också vilja känna, du beskriver det på ett himla skönt sätt :)

9:12 fm  
Blogger Sarah sa...

På tal om.... jag kan inte minnas *rodnar* vad är det du läser till och ska bli när du blir stor?

10:12 fm  
Blogger Alex sa...

Mysigt beskrivet. Själv tackar jag för varje natt och dag som jag slipper gå upp (läs rulla o böka mig ur) sängen så fort sonen vaknar. Jag petar på Stefan och det är skööööönt.

7:56 em  
Blogger Unknown sa...

Härligt att någon uppskattar måndagar!! :-)

8:52 em  
Anonymous Anonym sa...

jag förstår precis!! och jag älskar ditt sätt att sätta saker på pränt. Har det också så där. Lotto, bröd, tvätt, nakenfisar, bad, mamma muuuh.

kram!

9:10 em  
Blogger Millan sa...

pernilla: och din underbara kommentar lämnar mig med ett leende - tack! :D

sarah: just nu läser jag upp naturämnena på komvux eftersom jag inte läste någon natur i gymnasiet( gick journalistik). Den här och nästa termin kvar, sedan ska jag söka universitetet till hösten. _Tror_ att det blir civilingenjör med inriktning kemi och matematik?

alex: vad skönt! Passa på du!

lillasysteryster: yes, längtar redan till nästa måndag! =)

johanna: :D Tack vännen!!

Kram till er!

9:11 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida