torsdag, september 20, 2007

Veckomatsedel v.36

En alldeles försenad veckomatsedel. Så försenad att jag inte ens vågar mig på att skriva receptskisser ens, jag minns för dåligt hur jag gjorde. Men bilder och lite inspiration ändå:

Måndag:
Ugnstekt potatis (skivad och kryddad med s&p, olivolja och vitlök) med pepparkryddade köttfärsbiffar (köttfärsbiffar med mortlad sån där fyra peppar) och pepparsås med whiskey.
Ytterligare tillägg - trots att jag inte ens gillar whiskey så vart pepparsåsen såååå god att jag ska göra om den den här veckan , bara för att mäta ingredienser och få till ett recept.
Tisdag:
Klassisk makaronipudding med bacon.

Onsdag:

Enkel grönsakssoppa med lite röda linser och smörgås.

Torsdag:

Veg. piroger med en fyllning med gröna linser, vitkål, morot,mm och färskriven parmesan.

Fredag:

Bulgursallad med soltorkade tomater, rödlök, kapris och mozzarella.Till det eftermarinerad kycklingfile.

Lördag:

Lunch åt familjen resten medan jag jobbade, middag var en supergod medelhavsgratäng med härlig grönsallad och ett gott glas vin. Enda som saknades var ett nygräddat bröd, men jag orkade/hann inte baka efter jobbet. Men gratängen rekommenderar jag verkligen, den var god fast att jag tycker att fänkål är en suspekt grönsak. Jag använde dock bara mellangrädde istället för vispgrädde och mjölk, plus att jag blandade i alla kryddor i grädden innan jag slog det över potatisen. Just det - jag tog dessutom en hel påse saffran (eftersom jag tycker att det är rätt bökigt att spara på halva påsar saffran i skafferiet) och det blev bara bra!
Söndag:
Lunch vart rester igen... mycket rester var kvar eftersom Emil var borta på kurs hela veckan. Middag åt vi hos svärmor.

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Mmm...som vanligt så vattnas det i munnen! :)

8:53 fm  
Blogger Carolina sa...

Lite OT ;)
Tack Millan för din fina kommentar om vår lilla flicka på min blogg. Jag blev jätteglad när jag läste det! Och du är välkommen att hälsa på om du har vägarna förbi Höganäs.

Kram

12:59 em  
Blogger Lotta sa...

Recept på den där whiskeysåsen vill jag ha!!!

6:50 fm  
Blogger Millan sa...

Jenny: :)

carolina: Vad glad jag blir att du vart glad! :) Å jag ska ta upp dig om det där erbjudandet om jag har vägarna förbi Höganäs.
(Kan man skriva så - ta upp dig - direktöversatt från engelskans take you up on that) *s* Vad säger man på svenska??

lotta: Ska ordnas! Nu hoppas vi bara att det blir lika bra som förra gången, för när jag höftar så blir det ju alltid lite olika. Måttsatsen ska dammas av! ;)

11:05 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida