tisdag, september 04, 2007

Saffransscones

Så var det dags igen, med höstrusk och tunga regnmoln finns det nog inget bättre än varma, nybakta scones till mellis. Favoriten är saffrans-varianten, allra helst serverade med sylt och grädde. Såna gjorde vi idag. Rörs ihop på ett kick och gräddas lika fort.

8 små saffransscones
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
lite salt, 1/4 tsk kanske
1 msk socker
50g smör i kuber
2 dl mjölk
1 kuvert med saffran (0,5g)

Blanda torrvaror i en skål och nyp sedan ihop det med smöret. Rör ned saffranet i mjölken och slå i det i skålen och rör ihop till en deg. Mjöla händerna lätt och rulla degen till en rulle som du sedan delar i åtta bitar. Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 8-10 minuter på 250 grader. Eller så delar du degen i bara två bitar och gör två större kakor av det hela som du skårar i fjärdedelar innan du gräddar dem. Går även bra att ha russin i om man vill, rör då ihop det med torrvarorna. Dela de varma sconesen med en gaffel, fyll med sylt eller/och grädde och ät genast!
Så himla gott med saffran, och jag vart genast sugen på att baka lite lussekatter. Undrar om det inte blir en sats sådana nästa vecka kanske. Denna vecka känns lite rörig... i eftermiddags åkte Emil iväg på kurs och kommer hem först på fredag kväll. Så det är jag och trio-ligan själva hela veckan tillsammans med mina skolböcker. För nästa vecka ska jag både lämna in rapport och ha min första dugga, så det blir till att vara flitig den här veckan. Snälla, snälla säg att mina barn är förstående och fogliga och somnar snällt klockan sju prick varje kväll och sedan sover hela långa natten så att mamman både hinner och orkar plugga flitigt. ;)
Men vad sitter du här och läser för, iväg nu och baka saffransscones. Lite musik till fikat också... :D

Etiketter:

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Mmm..det ser så gott ut. På fredag är jag ledig och ska vara hemma med barnen - då ska det bakas scones! Tack för receptet :)

12:46 em  
Anonymous Anonym sa...

Ååååh.... Fy tusan vad sugen jag blev på scones nu. Inget mjöl hemma dock, typiskt.

2:21 em  
Blogger Millan sa...

jenny: hoppas att ni fick ihop lite sconesbakning i fredags!

helengra: trist att mjölet var slut när man blir sådär sugen! Men det är nog lika gott med scones idag, om ni vart och handlat dvs.. ;)

3:24 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida