måndag, september 03, 2007

Veckomatsedel v. 35

Måndag:
Gratäng med gröna linser, potatis och ost
Jag blötlade kanske 2 dl gröna linser i lite vatten i ett par timmar för att korta ned koktiden. Det är inte nödvändigt, men utan tar det något längre tid att koka linserna sen. Förkokade linserna. Stekte en hackad gul lök och ett par hackade vitlöksklyftor i lite olja. La linserna och två tärnade färska tomater i att fräsa med löken. På med vatten, 3-4dl? Så det täckte ordentligt och vart "såsigt". Smaksatte med viltfond, svartpeppar, timjan och ett lagerbald och lät det hela koka ihop ordentligt innan jag redde det något. Skalade kanske 10 potatisar och skivade dem. La först ett lager potatis i botten på en ugnsform, saltade, pepprade och strödde över lite riven ost. Fortsatte med några slevar linsröra och la sedan nästa lager potatisskivor. Upprepade samma samma procedur som tidigare och avslutade med ett potatislager. På det sista potatislagret hade jag lite linsröra på, mest bara för att ge lite färg och smak på toppen och sedan ordentligt med ost. Totalt alltså tre lager potatis, två lager linsröra och "bottenskrapet" på toppen och totalt 3dl ost på ett ungefär. Sedan slog jag lite mjölk runt kantena på gratängen och stoppade in i ugnen på 225 grader i 40 minuter. Jag fick täcka gratängen med folie efter ungefär halva tiden för att inte osten skulle få för mycket färg. Känn efter att potatisen är mjuk när tiden har gått, är den fortfarande hård på sina ställen låter du den gå en stund till. Det hela beror ju på hur tjockt du skivar potatisen och sedan staplar den. Det här var riktigt höstigt och gott!! Serverade med tjocka gurkskivor och en sallad av röd mangold, riven morot, strimlade soltorkade tomater och en vinegrette över det.

Tisdag:
Gräslöksfisk och varm hirssallad.
Fisken gjorde jag med ett paket fryst sej som jag tinade. La in en ugnsform och saltade och pepprade. Blandade i en skål 2,5 dl matgrädde, 1-2 tsk senap, en smulad tärning med fiskbuljong och sedan hackad gräslök från frysen. Slog det över fisken och toppade med strimlad rökt skinka, 50g kanske. In i ugnen på 225 grader i 20 minuter. Till detta stekte jag lök, zucchini, paprika, bladspenat och vitlök som jag sedan blandande ihop med hirs kokt i grönsaksbuljong. Riven morot och hembakt rågbröd fick också göra sällskap på tallriken.

Onsdag
Åkte jag till skolan och labbade så fort Emil hade klivit innanför dörren. Så han fick stå för middagen som blev ris, kycklinglår i ugn och en färdig cremefraiche-sås.

Torsdag
Calzonepiroger skulle det ha blivit till middag, men istället blev middagen ett slags ihop-plock och pirogerna gjorde jag på fredagen istället. Men så här såg de ut och såhär gjorde jag: Till degen smälte jag ca 75g smör och tillsatte sedan 1,5 dl mjölk. Det hela fick bli 37-gradigt och sedan slog jag det över en halvt paket smulad jäst. Lite salt och två äggvitor (äggulorna sparade jag till penslingen) och sedan mjöl... 6 dl eller lite mindre. Arbetade ihop ordentligt tills degen var glansig och släppte kanter och sen fick den jäsa i 30 minuter ungefär.
Till fyllningen strimlade jag ca 150g god rökt skinka och blandade med 150g riven ost och ca 2msk tomatpuré. Jag använder gärna en god delikatesskryddad puré, då behövs inga mer kryddor än salt och peppar tycker jag. Men annars kan man smaksätta med lite basilika eller oregano om man vill. Rörde ihop och röran behöver inte "hålla ihop" utan är liksom "bitig" eftersom du inte har så mycket vätska i, utan mest skinka och ost.
När degen jäst färdigt delade jag den i åtta bitar och kavlade ut till någorlunda runda rundlar. Fördelade lite fyllningen på varje, vek ihop och tryckte ihop kanterna ordentligt. Sedan fick pirogerna jäsa på plåt i ca en kvart innan jag penslade de med äggula utvispad med lite mjölk och gräddade de i ca 12 minuter på 225 grader.
Den här satsen blir åtta styckna, men gör gärna fler om du orkar och har tid. För pirogerna går åt, och är perfekta att ha i frysen för matigt mellis eller snabb lunch.

Fredag:
Stekt ris med ägg och räkor.
Okej, först steker du 4 ägg i olja till äggröra. Krydda med salt och peppar och ev. med lite grillkrydda om du gillar det. Lägg äggröran åt sidan så länge. Sedan steker du skivad gul lök och mycket vitlök, gärna 4 klyftor. Fortsätt med en hel skivad purjolök ned i pannan och efter ett tag en burk med böngroddar. Blanda ned färdigkokt ris (perfekt om det finns överblivet i kylen, men koka separat annars) och stek på. Krydda med soja, svartpeppar och ev. liite vinäger för att få lite syra. Mot slutet blandar du ned äggen och skalade räkor och låter det hela bara bli precis varmt.
Jag gjorde lite extra grönt till genom att snabbt fräsa på strimlad morot och palsternacka och lite röd mangold. Detta kryddade jag helt enkelt med soja, svartpeppar och pressad vitlök.

Lördag lunch:
Våfflor med sylt och grädde.
Våfflor är gott, det är det. Men varken det eller pannkakor är mycket till mat egentligen. Helst ska man ju grunda med lite soppa, men den här lördagen blev det bara våfflor till lunch. Och det känns framåt eftermiddagen att man mest satt i sig "kaka med sylt och grädde" till lunch. Men efter soppa eller som mellis funkar det bättre tycker jag.
En annan sak om våfflor. Färdig våffelmix måste ju vara en sjukt onödig produkt! För du vet väl att du rör ihop egen våffelsmet fortare än kvickt!? Först smälter du 100g smör och låter svalna under tiden som du vispar ihop 3,5 dl mjöl, 2tsk bakpulver, 2,5 dl vatten och 2 dl mjölk. Vispa klimpfritt och rör sedan ned smöret. Grädda och ät genast! Dessutom är det superenkelt att ta hälften grahamsmjöl och hälften vanligt vetemjöl när du gör egna våfflor.
Vi åt med vispad mellangrädde och drottningssylt.

Lördag middag:
Hasselbackspotatis, stekt rostbiff och aioli.
Hasselbackspotatis är ju enkelt och gott. Skala potatis och lägg sedan potatisen i en träslev och skiva i potatisen tills sleven tar i. Då får du skårad potatis som ändå håller ihop. Smält smör och blanda ihop lite ströbröd och salt och peppar i en skål på sidan om. Skeda det smälta smöret över potatisarna och strö sedan på det kryddade ströbrödet . Låt gå i ugn på 225 grader i kanske 40 minuter, lite beroende på hur stora potatisarna är.
Egen aioli gör du genom att pressa ned en stor klyfta vitlök i en skål med en äggula i. Salta lätt. Sedan rör du droppvis ned 1 dl olivolja. Rör, rör, rör! Inte för mycket olja åt gången, utan äggulan måste hinna ta upp all olja innan du rör ned mer. Tydligen kan man göra ailoi även i matberedare eller stavmixer, men jag fortsätter röra förhand. Jag gör så lite åt gången, så det är inget jobb direkt. Det här är en enkel sats förresten som lät kan dubblas... eller mer. ;)
Till detta åt vi en klassisk sallad med isberg, gurka och tomat och sedan en ljummen bönsallad med rödlök, gröna bönor och kidneybönor.

Söndag lunch:
Varma mackor
Ingen närmare beskrivning nödvändig gissar jag. Klassiska med skinka, ost, lök och tomat.


Söndag middag:
Basmatiris och fiskbiffar med sötsur chilisås.
Jättegott! Tinade ett paket fryst sej och skar i bitar. Kokade i en djup panna med fiskbuljong i kanske fem minuter. Mosade ned den kokta fisken med en gaffel i en skål, kryddade med salt, peppar, lite chilipulver, lite curry och lite persillade. Sen hade jag tänkt att riva ned lite citronskal, vilket nog hade blivit gott. Men citronen var slut hemma hos oss sådär på söndags eftermiddagen, så jag droppade ned lite pressad citron från flaska istället. Hackade en halv gul lök och två klyftor vitlök, ned med det till fisken. I med ett ägg och lite drygt en halv deciliter med matgrädde. Sedan rörde jag i ströbröd, i dl, och lät det svälla en kort stund. Stekte fiskbiffarna i ganska generöst med olja, en tre fyra minuter på varje sida.
Wokade lite grönsaker till - strimlad vitkål, morot och bitar av broccoli. Sen åt vi det med ris och sötsur chilisås, barnens favorit!

Etiketter:

6 kommentarer:

Blogger Ann-Sofie sa...

Slurp vad hunbgrig man blir efter att ha tittat på dina fina matbilder - var får du all inspiration ifrån?

7:34 em  
Anonymous Anonym sa...

Tack för ännu en inspirerande veckomeny :) Att koka fisken innan man gör fiskbullar var nytt för mig - det måste jag prova! Och hur dum är jag som köper färdig våffelsmet?? Ibland blir man inte riktigt klok på sig själv...

Har du något bra tips på en god vinägrett? Jag har köpt en fin flaska och så tänkte jag att jag skulle blanda färdigt och ha i kylskåpet så att jag snabbt kan fixa till en god sallad, men när jag bläddrar i mina kokböcker så hittar jag så många olika recept jag har blivit lite förvirrad och vet inte riktigt vilken jag ska välja.

9:25 fm  
Blogger Millan sa...

jeeny: *s* fast jag köpte också färdig våffelmix innan jag upptäckte hur enkelt det faktiskt är att göra själv. I de färdiga varianterna kan det ju bara vara mjöl, bakpulver och torrmjölk typ eftersom du ändå tillsätter smör och vatten hemma. Dumt - mjöl och bakpulver kan jag blanda själv liksom... ;)

Vinägrett finns det en massvis olika goda! Jag varierar beorende vad jag ska ha det till, och vad jag är sugen på såklart. Länge var favoriten bra olja, balsamvinäger, pressad vitlök, lite god senap och salt och peppar. Och den blir bara godare av att stå till sig.

Annars tycker jag att olja, vitvinsvinäger och en kryddblandning, typ grekisk eller italiensk salladskrydda, gör sig väldigt bra till mycket. :)

9:00 em  
Blogger Millan sa...

mamman: Tack! Inspiratonen kommer lite varstans ifrån, surfar nätet, äter ute, hos vänner, osv.
Men oftast finner jag att jag blir ganska inspirerad och påhittig bara av att sätta mig ned och försöka komponera ihop en veckomeny, snarare än när man försöker komma på vad man ska äta varje dag.. helst samtidigt som middagen ska lagas. ;)

9:02 em  
Anonymous Anonym sa...

Hej,

Jag satt precis och skrev av receptet på hemmagjorda våfflor och då såg jag att ni hade ätit vispad mellangrädde till - går det alltså att vispa mellangrädde? Det hade jag ingen aning om. Blir det lika bra som vanlig vispgrädde?

12:24 em  
Anonymous Anonym sa...

Mums... Tack för ännu en inspirerande veckomatsedel! Testade gräslöksfisk till middag idag. Tog 1/2 paket bacon istf rökt skinka eftersom det var det som fanns hemma. Sambon, som är kräsen när det gäller fisk, tyckte det var en riktig höjdare!!!

5:37 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida