söndag, september 02, 2007

Mackisar

Nu hoppas jag att jag inte trampar allt för hårt på någon öm tå, för detta är faktiskt inte menat som kritik, utan är en uppriktig undran. Det är något som jag funderat över länge och inte för mitt liv lista ut varför! Det handlar om makaroner. Snabbmakaroner.

Nu är jag inte näringsexpert på något vis, men vanligt enkelt sunt förnuft säger mig att det inte kan vara bra när man behandlar pastan så att den ska gå fortare att koka. Någonting lär ju förändras kemiskt, pastan måste ju även gå fortare för kroppen att bryta ned. Och det leder till att mättnadskänslan förkortas betydligt = hungrig snart igen. Helt enkelt ett sämre livsmedel än vanlig pasta. Håller ni med?

Men även om vi struntar i allt det där, så kommer vi till mitt riktigt stora frågetecken - varför? Är det godare än annan pasta? Tycker man inte det så ställer jag mig ännu mer frågande, för det kan inte vara koktiden som är avgörande. Oavsett om du kokar vanlig pasta eller snabbmakaroner så måste du ju koka upp pastavattnet, sedan tar snabbmakaronerna 3 minuter och vanliga makaroner 7-8 minuter. Det är en skillnad på max 5 minuter. 5 minuter! Är det verkligen så bråttom? Och vad har man så bråttom till?

Jag fattar att man kommer rusande hem från jobb, dagis och skola. Med trötta, hungriga och gnällande barn som fick spader redan i kvartersbutiken där man stod och svettades över kvällens middag - igen. Väl innanför dörren med matkassar, barn, väskor och ytterkläder som ska av så har man redan glömt tanken på näringsriktig gourmé-middag och är mer inställd på utfodring. Snabbmakaroner, färdiga köttbullar och ketchupflaskan blir den perfekta räddningen. Men fem minuter är faktiskt ingenting! Under den tiden hinner du tina lite frysta grönsaker i micron, öppna en burk majs och kanske skiva gurka. Och en tallrik med färdiga köttbullar, vanliga makaroner, grönsaker och ketchup är ju en så mycket bättre middag. Eller strunta i grönsakerna, ta de fem minuterna till att jaga på ungarna att hänga plocka upp sina jackor från hallgolvet, till att plocka i diskmaskinen eller bara stanna upp och pussa på make och barn en stund. Och så äter du sedan riktiga, välsmakande makaroner med köttbullarna och ketchupen.

Min tes om varför är att det oftast sker på vana. De flesta av oss småbarnsföräldrar har inte tid att fundera över våra inköp när vi står där i stora matvarubutiken. Kanske har vi ett par huliganer med oss som "hjälpredor" eller så väntar kaoset på oss där hemma. Vi kör den vanliga rundan i affären och plockar på oss det vi brukar köpa, vi hinner inte stanna upp vid pasta hyllan och fundera över makaron-sorten. Och med tanke på hur upplägget med pasta ser ut i "min" butik iaf, så säljer de nog en hel del snabbmakaroner. Lika stor del av hyllan som det står annan pasta på - skruvar, pennor, osv - lika stor hyllplats har snabbmakaronerna. Dessutom står de närmst i gången, så att man lätt kan slita åt sig ett paket i sin fart mot mjölken.

Mitt förslag - köp vanliga makaroner. Det behöver inte vara fullkornsvarianten. Även om vi vuxna ofta behöver mer fibrer i vår mat, så har barnen inte samma behov. Köp IdealMakaroner, eller mina favoriter Gammeldagsa IdealMakaroner. Smaken enbart är värt de där extra minuterna - jag lovar!


Foto: www.fotoakuten.se

13 kommentarer:

Blogger Dreamgirl sa...

Hei
Jeg oppdaget siden din i dag og synes den er kjempeflott.
Jeg sier meg enig i det du sier om snabbmakaroni.
Ta litt tid før du skal handle til å planlegge ukens middager og du vil få mye sunnere og bedre middager til hele familien.

Ellinor

1:16 em  
Blogger Unknown sa...

Jag har faktiskt snabbmakaroner hemma men de är bara för Isak. Just för att de är mindre och betydligt mer lättuggade. Han får dem till lunch ibland.

Fast själv vägrar jag äta snabbisar. De är ju så fladdriga i smaken och verkligen inte mättande! Jag äter nästan uteslutande fullkornspasta (gärna dinkel, men det vill inte Stefan ha). I dag finns det ju så mycket olika varianter!

6:21 em  
Blogger Ponder sa...

Formen Millan, det hänger på formen! Vi kör nästan uteslutande fulllkornspasta här hemma, men problemet är att de vanliga fullkornsmakaronerna har FEL FORM för att bara äta rakt av. De har ju samma form som gammeldagsmakaronerna, och det vet ju vem som helst att de bara duger till att stuva! ;) Skruvar mm kör vi till vissa rätter, men ibland MÅSTE det vara makaroner, och då finns bara snabbmakaronerna som funkar. Sen om de är bättre eller sämre än ideal makaronerna kan man ju diskutera... (Ett tips är förresten att bara koka snabbisarna 2,5 minuter, då blir dom inte sladdriga)

8:08 em  
Blogger Millan sa...

ellinor: Vad kul att du hittat hit! Och precis, med lite planering så får man mycket bättre måltider!

lillasysteryster: se där var ett användningsområde som jag inte tänkt på. Ja, kanske passar de som bebismat... lättsmälta. ;)

ponder: Aha - formen!! Där måste jag faktiskt hålla med - formen på pastan är avgörande! Å ni äter fullkorns-snabbisarna.. de är kanske bättre i smaken? För den vanliga varianten, nä det smakar inte pasta det! Och berätta mer, är verkligen inte Ideal-makaroner bättre för dig än snabbisar? Du borde ju veta... :D

8:39 em  
Blogger Lotta sa...

Kan då rakt inte äta snabbmakaroner. Usch och blä! :)

Nä, Gammaldags Ideal makaroner ska det vara. Det kan ju inte vara de ynka minutrarna som får folk att välja snabbisar men föredrar dom smaken så börjar jag undra. :)

6:59 fm  
Blogger Sarah sa...

Vi har sällan snabbmackaroner. Men nån gång iland har vi det (typ tre ggr om året) med stektfalukorv. För det är nostalgimat sen ma bar typ tolv och började kirra lite mat själv ;)

9:55 fm  
Anonymous Anonym sa...

Snabbmakaroner äter vi aldrig. Förresten äter vi sällan makaroner över huvudtaget. Vi köper fullkornspasta på längden och på tvären, men just makaronerna har vi så gott som slutat med. Vi tycker inte om dem helt enkelt.

10:24 fm  
Blogger Miss Mess sa...

Hear hear! Kan inte annat än att hålla med i allt du skriver. :0)

10:28 fm  
Blogger Ponder sa...

Nej, vanliga snabbmakaroner går inte att äta, dom blir ju liksom bara en sladdrig smet i munnen. :-/ Men fullkornssorten, som man kokar lite för kort, dom funkar bra t ex till överbliven köttfärssås (då måste det nämligen vara sånna! :D).
Jag måste nog ta och läsa på hur dom behandlar makaronerna för att dom ska bli snabba innan jag kan uttala mig i frågan om de är bättre eller sämre än idealisarna.

1:08 em  
Blogger Anna i den vita soffan sa...

Som någon redan har nämnt - att koka snabbmakaroner till det lilla barnet som nyss börjat äta själv är perfekt! Jag köpte ett paket och det var lagom för den första tiden och sen har vi bara kört vidare på "vanlig" pasta. Inte fullkorn för mig men tycker i stället att det är viktigt att det finns ägg i och inte bara mjöl och vatten!

1:32 em  
Anonymous Anonym sa...

Ja, du har så rätt! Det är stressen som gör att man väljer det man är van vid och som man inbillar sig går fortast. Själv så köper jag aldrig snabbmakaroner, men när jag står mitt i kaoset och är stressad och det är dags att snabbt hitta på någon mat och då slår det liksom slint i hjärnan och fram åker köttbullarna och pastan och väldigt ofta så hoppar jag över grönsakerna. Varenda gång blir jag lika arg på mig själv - efteråt - och lovar dyrt och heligt att nästa gång ska jag börja med grönsakerna!

1:56 em  
Blogger Millan sa...

lotta: precis, det är ju verkligen ett mysterium! :D

sarah: aha - nostalgi-mat! Det hade jag aldrig kunnat gissa... ;D

pyret: här äter vi sällan makaroner, men i en makaronipudding måste man ha makaroner. Och ibland får en näve koka med i grönsakssoppan.

charlotte: vi tänker lika alltså. :) Men är inte du också lite nyfiken på de som äter snabbisarna? ;)

ponder: Då har du nåt att göra till helgen då kanske! *s* Jag väntar fullständig rapport till måndagen. ;)

anna: bebismat igen då alltså. Tänk, att det har jag (eller mina barn ;)) missat då. Jag köpte dock såna där risoni, alltså pasta små som riskorn, till mina när de var små... hrm, mindre. Det var bra bebismat - och är dessutom sååå gott i soppa.

jenny: Precis - man ska starta med grönsakerna! Eller iaf planera och lägga fram det man ska använda på bänken, då glöms det inte bort. Man kan också tejpa upp en grönsaks-lista på kylskåpet. Bra att ta till när inspirationen brister.

2:39 em  
Blogger Busmamman sa...

Håller med Ponder.
Blir det snabbisar här så är det fullkornsvarianten.
Det är det f.ö. på all pasta hemma hos oss.
/Den pastavägrande mamman ;)

12:11 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida