måndag, juli 23, 2007

Veckomatsedel v. 29

Veckomatsedel, en dålig sådan för jag glömde anteckna recept. Lovar bättring.
Men som inspiration då kanske. Blandat både luncher och middagar av de mål vi ätit hemma denna vecka:

Lunchsallad med pasta, mozzarella, lufttorkad skinka, mm.















Paj med spenat och fetaost. Ljummen sallad med grillad paprika, körsbärstomater, haricot verts och matvete och nybakta dinkelbaguetter till.


Fisk i ugn med matgrädde, dill, citron och körsbärstomater. åt färskpotatis till.














Allt i ugns-rätt; färskpotatis, lax, tomat och lök. Kokt broccoli och dill- och pepparrotssås till.





Sallad med quinoa, röda linser, ägg, tonfisk, mm.















Bönbiffar i pitabröd med fetaost, grönsaker och vitlöksdressing.














BLT-mackor (bacon-lettuce-tomato) och latte. Hade majonnäs på ena brödskivan och senap på den andra och så lök också.












Fisk och räkspett med citronsmör och ris.















Kycklingbröst med vitlökssalami och soltorkad tomat i en balsamvinägerssås. Åt med pasta och vitlöksbröd... *pekar nedåt*

Etiketter:

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Mmm...vilken god mat - det vattnas i munnen! :) Jag undrar bara, äter dina barn den här maten? Mina äter bara pasta o köttfärsås, pizza o hamburgare, ungefär. Fast jag kämpar på och ger dem inte det varenda dag, men är det något som ser liiite annorlunda ut så tvärvägrar dom att äta ( särskilt 4-åringen ). Det är så trist!
Vad är lettuce? En sallad väl? Eller? Din rosa salladsskål är så fin, var har du köpt den?
Tack för inspirationen! :)

8:45 fm  
Blogger Sarah sa...

Mmmm gud så gott, blir hungrig!

10:21 fm  
Blogger Millan sa...

jenny: Nej, mina barn äter inte allt som serveras, men det mesta. Min femåring är den knepigaste eftersom han vägrar vissa grönsaker, fast jag serverar de allt ändå.
Vissa rätter reviderar jag för deras skull. T.ex. när vi äter sallad så gör jag typ alltid pastasallad eller med qiunoa eller så. Så får de pasta, skinka, ost och de grönsaker de gillar, om det är sån sallad vi äter.

Jag kör på principen att de får äta det som serveras. Eller de måste inte äta allt, men de får inget annat istället. Det är sällan gnäll faktiskt, även om de såklart klagar ibland - de är ju inte mer än ungar. ;)

Lettuce är sallat på engelska, så den svenska varianten borde bli BST- smörgås - bacon, sallat, tomat. :)

Salldsskålen är en Mateus-skål, läs mer här:
http://www.mateus.se/
Älskar det porslinet och blnadra gärna dess olika former och färger.

11:50 fm  
Anonymous Anonym sa...

Mmm, såååå gott det ser ut! Hoppas att du vill lägga ut receptet på dinkelbaguetterna. Tack än en gång för inspirerande "mat och prat".

7:54 em  
Anonymous Anonym sa...

Åh va GOTT!!! Jag får alltid komplex när jag kikar in hos dig, du är så huslig!

6:28 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida