onsdag, juli 18, 2007

Recept: Citron- och basilikafisk

Förra veckan blev jag inspirerad av Arla. Kombinationen fisk och basilika hade jag inte provat förut, och det visade sig vara riktigt gott. Ändrade dock originalreceptet en del, hoppade den färdiga citronsåsen och osten struntade jag i eftersom den inte kändes nödvändig. Resultatet blev en väldigt god och fräsch fiskrätt. Det enda som jag i efterhand skulle ha gjort annorlunda är att vispa ned lite maizena i såsen... den vart lite rinnig.

Citron- och basilikafisk - 8 portioner

800 g sejfilé
salt
5 vitlöksklyftor
4 dl matgrädde (det blev så eftersom jag hade en öppnad förpackning sedan hamburge-lagningen)
1 tärning fiskbuljong
saften från en halv citron
basilika, jag använde torkad, kanske en msk eller lite mindre
ev. lite maizena eller vetemjöl då...

Lägg den tinade eller färska fisken i en ugnsform och salta. Skiva vitlöken och strö över fisken. Blanda ihop grädde och de övriga ingredienserna i en skål och häll sedan över fisken. Grädda i 225 grader i 20 minuter, eller tills färdigt. Servera med färskpotatis och grönsaker.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida