söndag, augusti 12, 2007

Veckomatsedel v. 32

Måndagen:

Fördrink med gin, fruktsoda och fryst lättdryck och snabb-tilltugg av färdig crostini och tapenade på burk. (barnens drinkar var givetvis utan gin..)

Middag bestod av en tomatpaj och ugnsrostade paprikor och zucchini, blandsallad och bröd med goda ostar. Lite rödvin till det också.. :)

Tisdagen:
Smörgåsar och frukt till lunch, och middagen åt vi borta.

Onsdagen:
Marinerade kycklingfiléer, sås med kycklingbuljong, vitt vin och matgrädde, varm sallad med blandade grönsaker och både quinoa och matvete (fanns bara lite kvar av vardera). Och så majskolvar såklart.
Torsdagen
var ju stora utflyktsdagen då vi åt borta..


Fredagen:

Lunch: Pasta typ carbonara, fast utan fläsk och med bladspenat - gott!! Råkost med spännande dressing, bönsallad och vitlöksbröd på dagsgammalt hembakt bröd.
Middag: Sej i ugn med morötter, ärtor, rester på kycklingsåsen (pekar uppåt) utdrygad med lite mer kycklingbuljong och potatis och grönt.
Lördagen:
Klyftpotatis, stekt fläskfile och gräddig rödvinssås. Stekte lök, champinjoner, strimlad morot och sockerärtor till... och sallad.


Söndagen var sönerna bortbjudna på middag, Nora och fadern åt blodpudding och jag var mest trött och mumsade godis.

Är man nyfiken på recept på något särskilt så får man hojta... jag minns nog på ett ungefär hur jag gjorde. Imorgon är vardagen igång igen, och jag ska försöka bli duktigare på att skriva ned recept då. Till dess, kramar!

Etiketter:

6 kommentarer:

Blogger Ann-Sofie sa...

Åhh, vad sugen man blir på allt gott du lagat! Kramen

9:01 fm  
Anonymous Anonym sa...

Som vanligt - ursmaskig mat! Jag skulle jättegärna vilja ha recepten på:
tomatpajen ( är det samma som din grönsakspaj? då har jag redan receptet ),

varm sallad med blandade grönsaker,

pasta typ carbonara

och hur gör du när du stekte grönsakerna till fläskfilén - är det så enkelt att bara steka i lite olja tills de mjuknar?

( jag är ganska ovan i köket, så förlåt om jag ställer dumma frågor ).

4:18 em  
Blogger Hanna sa...

Nä jag fattar bara inte hur du lyckas göra sån fantastisk mat varje dag! Skulle jag få till en liknande meny EN dag i veckan så skulle sambon hamna i koma av chock, haha...

Receptet till tomatpajen är jag också nyfiken på:)

6:06 em  
Anonymous Anonym sa...

Smaskigt och inspirerande som alltid! Min sambo undrar varför jag bara pratar om mat hela tiden.... Jag önskar recept på din bönsallad och på dinkel/grahamsbröd (från en tidigare veckomatsedel).

8:25 em  
Blogger Millan sa...

Anna: Jag ska lägga ut ett recept på bröden. :) Måste bara komma mig för att baka dem igen, så att jag kan föra anteckningar.. jag bakar ofta bröd på en höft. :O

Och bönsalladen har jag skrivit om förut.. enklast möjliga:
Bönsalladen gör du av valfria kokta bönor, vinägerdressing och hackad purjolök... det vita som finns kvar på purjon efter att du gjort pajen. Vinägerdressingen är 2 delar bra olja och 1 del vinäger av valfri sort (rödvinsvinäger eller balsamvinäger är gott till bönor tycker jag) och sedan bara salt och peppar. Vill man kan man ha i pressad vitlök. Blanda bönor och hackad purjo med dressingen och låt stå helst en stund innan servering.

Finns längst ned i det här inlägget: http://millansblogg.blogspot.com/2007/06/recept-grnsakspaj.html

9:21 em  
Anonymous Anonym sa...

Hej,
vilken fin blogg du har!
Jätteroligt med recept och matbilder tycker jag.
Ha det bra.

11:47 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida