måndag, juli 02, 2007

Recept: Strimlad lövbiff och purjo med knaprigt matvete

Igår vart det lövbiff till middag. Tyvärr glömde jag och anteckna under tiden som jag lagade maten, vilket jag gjort tidigare för att kunna skriva ut recept. Jag hytsar och pytsar rätt mycket, så det här blir ett sådant recept. Plus att min ursprungliga tanke var att det skulle varit mycket god och grön purjolök i, men det mesta av purjolöken hade försvunnit på annat håll så det blev liiiite purjolök i och mycket strimlad gul lök i istället.

Strimlad lövbiff och purjo - 4 portioner

Lövbiff.. kan jag haft 300gr nåt
det gröna på en purjolök, eller en strimlad gul lök
mycket vitlök, 2 stora klyftor? hackade..
1 burk med böngroddar
lite oxfond
2 dl(?) vatten
kinesisk soya
ostronsås
salt och peppar

Strimla lövbiffen och stek den i lite olja i riktigt varm panna. Salta och peppra under stekningen. Jag brukar steka ungefär halva mängden kött åt gången. Annars blir det så mycket kött i pannan att det blir mer kokt än stekt. Lägg över färdigstekt kött på en tallrik. Skiva lök och vitlök och stek sedan efter att köttet är färdigt. När löken blivit mjuk och fin pytsar du tillbaks köttet i pannan och kastar i böngroddarna. Slå på vatten, börja med en deciliter och slå sedan på mer allteftersom det verkar behövas. Krydda - lite oxfond, nån tsk kanske, en två matskedar kinesisk soya , lite ostronsås och lite mer svartpeppar. Salt om det behövs (det gör det inte). ;) Koka ihop under kanske en fem minuter.

Servera med matvete. Jag gjorde misstaget att koka vetet efter instruktionerna på paketet, men det vart överkokt då, tyckte jag. Jag gillar att matvetet är sådär knaprigt. Gillar du också knaprigt vete, så kortar du ned koktiden något (och även vattenmängden också).
Går även att äta med ris, bulgur eller nudlar om man föredrar det.

Etiketter:

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag provade det här idag (på ett ungefär) och fick det ganska gott. Jag hade ingen ostronsås och ingen purjo, men däremot hade jag i strimlade bambuskott. Gott!

9:54 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida