måndag, juni 18, 2007

Recept: Panikpasta

Nackdelen med att man skriver matsedlar, storhandlar och grejar är att man blir så himla dålig på att vara oplanerad. Förra veckan var en sådan. Den började bra och planerat, men föll fram åt helgen pga diverse jobbmiddagar, möhippor och extraknäck. Så på söndagkvällen kom jag hem efter jobbet kring halv fem. Vrålhungrig var jag, skåpen gapande väääldigt tomma och handla skulle jag göra medan Emil nattade barnen, som planerat, efter middagen. I frysen hittade jag bacon och i skafferiet kunde jag skrapa ihop innehållet i två olika öppnade förpackningar med pasta till en lagom mängd. Så det blev middag, panikpasta:

Panikpasta 3-4 portioner
1 pkt bacon
1 liten gul lök i skivor
2-3 hackade vitlöksklyftor
2,5dl matgrädde
1/2 grönsaksbuljongtärning
ljus redning
svartpeppar
valfri pasta, vi åt spaghetti och tagliatelle, c:a 300g?

Koka upp pastavatten och skiva/hacka lök och vitlök under tiden. Klipp bacon i småbitar direkt ner i het panna. Knaperstek och låt sedan rinna av på hushållpapper. Stek den skivade löken och vitlöken i baconfettet (ev. lite extra olja i pannan om det behövs). Nån stans här har väl pastavattnet kokat upp också, ha i pastan då och ställ timern på al dente. Slå på matgrädde över löken och smula ned buljongen. Låt koka upp och peppra med pepparkvarnen. Red av med ljus redning till lagom konsistens och blanda ned baconfräset igen. När pastan kokat färdigt kan du ha i den direkt i såspannan, eller servera var för sig.

Var faktiskt riktigt gott, även om jag troligtvis hade haft i en massa färskriven parmesan istället för redning, kastat i några halverade körsbärstomater och toppat med ett lass ruccola om det funnits hemma.
Serverade med broccoli från frysen och tomater.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Yes, äntligen recept utskrivna! Och jag kommer jättegärna o dricker kaffe hos er snart ur de där vrålsnygga kopparna..kanske lite fika till med?? :-)

8:05 em  
Anonymous Anonym sa...

Pasta är världens bästa panikmat!! Det är mätande och allt som oftast har man ju iaf några spagettistrån hemma...Så tomt som ni hade det är vårt skafferi, och kyl, och frys idag...Tur att jag ska handla i kväll efter jobbet!! Hoppas allt är bra med dig och dina små!

Kram Anniz

11:31 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida