lördag, april 28, 2007

Helguppdatering

Ledig helg och en uppdatering. Målning av förrådets nya panelsida, spika staket, klippa gräsmatta och så tvätten, strykningen och allt det där på schemat.

På måndag är det valborg(sista april) och det är ju som bekant en hel vetenskap här i Uppsala. Men vi hoppar champagnefrukost, forsränning, sillunch, billigt vin och slutligen däckningen i slottsbacken. Vi kör på den mer småborgerliga varianten med stor middag med några nära och kära och sedan besöka majbrasan i Gamla Uppsala. Menyn är äntligen färdig och vi fortsätter på samma tema som de senaste åren med ett stort fat med oskalade räkor på en isbädd mitt på bordet. Till detta blir det i år en hemmagjord aioli, ört-cremefraiche, västerbottenpaj med romtopp, potatissallad med minimozarella, körsbärstomater, ruccola, sockerärtor, mm. Och så en stor grönsallad, gott nybakt bröd ( tror att det blir ett vanligt vitt lantbröd) och goda ostar - brie, gräddädel, kittost och en vällagrad präst är mina favoriter så de blir det oavsett vad som "ska" finnas på ostbrickan. ;) Öl, vin, alkoholfri cider eller vatten såklart. Efterrätten blir en nyhet som jag inte hinner provlaga, men det känns som att det inte kan bli fel, nämligen en nougatmousse. I värsta fall finns det ju alltid glass i frysen. ;)

I torsdag hade jag kemiprov, och det gick ingé vidare tyvärr. Hade tydligen koncentrerat mig på helt fel saker i kemiboken... men så är det väl när man läser flex. Och sen vet jag en jättemiss som jag gjorde, fattar inte vad jag tänkte med! Men nu är det gjort, och har jag tur så räcker det kanske till ett VG? Eller så blir det ett G och så får jag lära mig av mina misstag inför tredje och sista provet om några veckor. Surt men sant.

Vi fokuserar på roligare saker istället:

Liam hjälper mig att hänga tvätten, min lilla hjälpreda! :)

Nora - bokslukerskan! Ordagrant... ;)
Att stå själv(med stöd) är så roligt!
Dags att klippas!
Mamman då... ska hon bli blond till sommaren? Eller fylla på det mörka lite?

12 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Glömde jag säga att jag kommer förbi på Valborg..lagom till middagen sådär?? Vilken söt klänning Nora har på sig!! Lika a lot! p&k

2:55 em  
Blogger Pernillas blogg sa...

trist med kemin... men det är inte lätt att veta vad som skall komma på proven, man tänker ju olika...

Vilken smarrig meny, det lär ju bli en kanonkväll...

gullig trio har du, så bra att du kan få lite hjälp, det går det alltid åt...

jag tycker du passar jättebra som du har håret på kortet, men det är säkert fint lite ljusare oxå. jag brukar bli mörkare höst/vinter och ljusa upp det till vår/sommar... inget medvetet, det brukar bara bli så...

Ha en trevlig valborg!!!

3:01 em  
Anonymous Anonym sa...

Gud vilken buffe mmmmmmmmmums låter det!
Trist med kemin, hhåller tummen för ett vg.

3:03 em  
Anonymous Anonym sa...

Vilken mumsig buffe. Du ska se att det säkert blir vg på kemin. Jag håller tummarna.

Skulle förresten vara kul att ses snart igen. Det var ett tag sen.

kram

3:43 em  
Blogger Alex sa...

Håller med Jeanette - träff snarast!

Låter gott den där middagen - hoppas ni får trevligt och att kemiprovet kommer tillbaka med ett så bra betyg det går.

9:48 em  
Blogger Lotta sa...

Mums! Jag tror bestämt jag bor på fel ställe...

Du är ju så söt alla redan, men jag röstar på mörkt. :)

11:53 em  
Anonymous Anonym sa...

*mums* Den middagen låter väldigt god!

Hotell i Gävle? Hmmm, det är alltid svårt med hotell i staden där man bor. Scandic CH ligger bara ett stenkast från järnvägsstationen och 4-5 kvarter från centrumkärnan. CH är hotellet som brann för ett par år sedan och är därför helt nyrenoverat och väldigt fint. Park Inn, Gävle (fd Hotell Winn) ligger mitt i centrum och har en god frukostbuffé ;) Jag har ingen aning om hur rummen är där. Restaurangen som ligger i hotellet är i alla fall svindyr och inte speciellt bra. Det finns några mindre hotell också men dem har jag ingen uppfattning om. De ser ganska skabbiga ut på utsidan.

Lycka till med hotelletandet och hör gärna av er om ni vill komma på en fika när ni är i Gävle. Jag kan göra chokladmuffins med hallon ;)

9:11 fm  
Blogger Ponder sa...

Men visst räknas jag till dom nära och kära va?! ;) Åh vad gott det ska bli!! :D Nehej, inte det, då får jag väl laga något gott åt mig själv då, ifall jag inte däckat i slottsbacken innan dess dvs?! ;)

Kul att ni ska till Gamlis brasa, då kanske vi ses där, fast det brukar ju vara rätt mycket folk förstås.

Tråkigt med kemin, men jag tycker du är jätte duktigt som orkar plugga överhuvudtaget med tre små barn - hejja dig!

Slutligen: Jag tycker också vi ska ses snart! Jag och Alex pratade lite om början på (näst)nästa vecka, eller ev. på fredag?

kram kram!

5:06 em  
Anonymous Anonym sa...

Men vänta lite nu... det gick inte bra men du hoppas på ett VG? *Fnissar lite* Förlåt vännen, men när det gick dåligt för mig på ett kemiprov var det snarare IG att vänta haha!

Menyn lät jättegod! Får vi oxå komma?
Sen blev jag nyfiken, är du blond från början eller brunhårig? Jag funderar ju på att tona det brunt, har aldrig varit brunhårig, men jag vet inte om jag vågar....
Kram kram!

ps, mer bilder på kattungarna oxå, är grymt nyfiken! ds

7:25 em  
Anonymous Anonym sa...

Haha! Måste hålla med Sandra, om det inte gick bra men nog räcker till VG, gulp, vad har du för krav?? Er menyn låter gudomlig, har ni rum för fem personer till?? Lillans klänning är gudomlig, har du sytt den själv eller vart är den ifrån??? Hoppas ni får en fin valborg!

Kram Anniz

7:34 em  
Blogger Disanisa sa...

Vilka fina kläder hon har på alla kort Nora!

Buffeén lät toppen...

Jag tycker det är så vackert med bruna ögon o blondt hår...Tycker iallafall du kan göra lite blonda slingor? Blir jättefint!

3:29 em  
Anonymous Anonym sa...

Hej hopp! Hoppas helgen varit bra! Vi har varit bortresta så jag är lite efter i min uppdatering hos Millan med gosisar! :)

Vad söt klänning Nora har!!! Var har du fått tag på den???

...och du, så söt du är!!! Trebarnsmamma? En fräsch sådan! ;)

Kramis!!!!!

9:06 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida