måndag, juli 09, 2007

Mer om coolt..

Angående det där med coolt så måste jag spinna vidare på det. Cool och ball, tuff och häftig vill ju de flesta ungar vara... och säkert flertalet av oss vuxna också. Inget konstigt med det. För den som anses vara cool är också oftast populär med flertalet vänner och gott självförtroende. Och vem vill inte ha det så!?

Det jag däremot stör mig på är det faktum att denna coolhet även är förknippad med elakhet, uteslutande, knuffar och knytnävar. I en, i övrigt, alldeles underbar barnbok som vi har om grisen Benny så finns det "tre balla grisar med fotbollsdojor" som snor Bennys napp och ger honom en snyting på trynet. Jag irriterar mig på detta "balla". Känns inte ett dugg ballt att gå omkring och slå andra barn. Känns ganska oballt faktiskt. Så när jag kommer till den här delen i boken så läser jag för barnen om de "tre löjliga grisarna med fotbollsdojor".

På samma sätt har jag även mantrat med barnen. Det är coolt att vara snäll, hjälpa till, låta alla vara med, osv. Och så är det riktigt löjligt att slåss, bråka, retas och säga elaka saker. Och jag kan säga det att löjlig och cool smäller bra mycket högre än snäll och dum.

Var cool!

5 kommentarer:

Blogger Ann-Sofie sa...

Vad fint du skriver, läser alltid på din blogg.tre söta barn har du också!

12:05 em  
Anonymous Anonym sa...

O du är världens coolaste mamma och vän, sådetså!!
Kram

1:13 em  
Anonymous Anonym sa...

När jag läste boken om Benny så reagerade jag också på ordet "balla", men jag hoppade bara över det och struntade i att läsa just det ordet, men det är ju smartare att ersätta det med "löjliga" istället - helt klart!

2:22 em  
Anonymous Anonym sa...

Håller med dig.

5:54 em  
Blogger Unknown sa...

Amen! Så är det!

6:13 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida