torsdag, april 12, 2007

Tid att andas

En sen torsdagsmorgon.
Sönerna har fyllt magen och kryper omkring under bordet. Lillasyster sitter fortfarande i pyjamas och vägrar frukost. Om den inte serveras i form av ärtstora bitar vitt bröd med smör på. Då plockar hon med en sådan preciserad noggrannhet. Med full koncentration sluter hon det bebisknubbiga pekfingret och tummen om målet och för det långsamt till munnen. Smackar belåtet.

Det är en torsdag utan planer. Inte en åh-vad-ska-vi-hitta-på-för-att-fördriva-den-här-dagen-torsdag, utan en åh-vad-skönt-att-vi-äntligen-har-en-hel-dag-utan-måsten-torsdag. Och solen skiner.

Klockan är redan efter tio och jag sitter fortfarande. Men det gör inget. Tar för mig av en tredje kaffekopp och radar upp för mig själv i huvudet vad jag borde få gjort idag. Vattna blommorna och vika sista maskinen tvätt. Än så länge är det gott om tid. Tid att dricka kaffe, lyssna på den smackande dottern och sönerna som hittat en koja bakom kökssoffan. Där leker de att det är lördag och mumsar låtsas-godis och dricker fantasi-cola så det står härliga till.
Bröder. Vad jag är tacksam för det.

En sen torsdagsmorgon. Inget mer. Passar på att andas.


%22%22"Sönerna, innan de försvann under bordet, provar den nya kökssoffan som passade så bra under fönstret. Den ska bli vit så småningom. Men inte idag. ;)

9 kommentarer:

Blogger Busmamman sa...

Låter skönt!
Här är det bara sjuk-torsdag.

1:43 em  
Anonymous Anonym sa...

Härlig läsning :)! Visst är det skönt med sådana dagar, vi hade en sån igår. När allt flöt, när inga måsten fanns och barnen var nöjda med livet. Syskon är verkligen en gåva och att ha ett av samma kön så nära i ålder är nog oslagbart. Mina tjejer leker och leker och leker och berättar ofta att de är varandras bästa vänner, ljuvligt! Din beskrivning av er lilla fröken när hon äter är så mysig, man ser henne verkligen framför sig!

Kram Anniz

7:11 em  
Blogger Alex sa...

Mysigt! Ska också ha sådana torsdagar när huset är sålt!

Och du, tack för dina fina rader "Alexandra är"! Blev så glad :D

8:12 em  
Blogger Unknown sa...

Visst är det härligt med sådana opretantiösa dagar!? Dagar när tiden får gå och man gör det man har lust med. Då är det lyx att vara mammaledig!

8:30 em  
Blogger Carolina sa...

Hoppas dagen blev så härlig som du beskrev den imorse.

Kökssoffan ser perfekt ut.

9:03 em  
Anonymous Anonym sa...

Låter som en alldeles underbar dag.

9:04 em  
Blogger Ponder sa...

Åh, vad fint du skriver om en härlig morgon. Det är verkligen dom små välsignelserna som gör att man orkar med den härligy intensiva småbarnstiden.

Som jag skrev till Alex så var jag hos M med lilla L idag och hon påminde mig om att det var barnvagnsbio på onsdag. Ev är jag och Prinsen i Italia då (OM hans pass blir klart i tid...), men annars är jag sugen. Tyvärr var det inga vidare filmer (M&L, Mr Bean - som jag avskyr, och Road Hogs), men är sällskapet rätt spelar det inte så stor roll! :)

9:19 em  
Anonymous Anonym sa...

Underbart låter det! Vad härligt att kökssoffan passade så bra!!!

8:38 fm  
Blogger Sarah sa...

Låter helt underbart skönt, den känslan önskar jag man hade ofta. Att tillvaron bara var lugn, avstressad och spontan typ

9:08 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida