måndag, april 02, 2007

Reklam? ;)

Ekologiska produkter försöker jag köpa så ofta jag kan och då det känns ekonomisk försvarbart. Oftast är den ekologiska produkten likvärdig mot den "vanliga" produkten och ibland är den ekologiska varan sämre. Det brukar främst gälla frukt och grönt av olika slag, men det får man väl räkna med när man inte använder lika effektiva bekämpningsmedel. Men det gör mig inget. Jag handlar inte ekologisk för att produkten nödvändigtvis skulle vara bättre eller smaka godare, utan för att de produceras på ett bättre sätt. Ett hållbart kretslopp med respekt för natur och djur.

Men sen finns det faktiskt också de ekologiska produkter som är så mycket bättre än sina "vanliga" motsvarigheter. Som gör att man väljer de i hyllan, inte bara för sin krav-märkning. De ekologiska äpplena har jag ju nämnt tidigare. De är standard i vårat hem numera. Sedan har jag en till riktigt bra krav-favorit och det är Arlas ekologiska yoghurt. Alltså godare yoghurt får man ju leta efter! Jag använder den till allt - frukost, mellis, kalla såser, dressingar, osv. Antingen bara som den är eller avrunnen ett par timmar i ett kaffefilter. Visst den är lite fetare än annan yoghurt, 3,8% till 4,5%. Och även om man ska vara sparsam med animaliska fetter så tycker jag att den här yoghurten är värd det. Hittar du den i hyllan tycker jag att du ska köpa hem den och prova, kanske blir du fast precis som mig. Tyvärr kan den dock vara lite svår att få tag på ibland, eftersom en ekologiska produktionen är mindre. Men ju fler som handlar, desto mer kommer att produceras. Du har stor makt som konsument. Utnyttja den.

3 kommentarer:

Blogger Carolina sa...

Håller med dig på pricken i ditt resonemnag om ekologiska produkter. Jag försöker ofta även köpa rättvisemärkt.
Ska leta efter yoghurten nästa gång, måste ju provas om den är så god.

10:42 em  
Blogger Busmamman sa...

Instämmer!
Vi har större makt än vi tror...

11:06 em  
Blogger Carolina sa...

Var och letade i affären idag, men jag bor nog för långt söderut för att kunna köpa just den yoghurten.

Har däremot köpt ett citronträd idag så snart kommer vi skörda egna citroner ;)

9:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida