onsdag, april 11, 2007

Städtips kanske?

Det är svårt att hinna med allt ibland. Framför allt städningen har jag ofta dåligt samvete för. Visst jag plockar konstant, bäddar sängar, plockar undan disken, sopar upp smulor och grus, viker tvätt, osv. Men damningen, dammsugandet under alla möbler och golvtorkningen tycker jag är svårt att hinna med på det sätt jag skulle vilja. På dagarna har jag så mycket annat för mig, kvällarna går jag och Emil ofta om varandra med hans möten och min kemi och helgerna likaså eftersom jag jobbar varannan. Och så är man trött... och vill göra annat på sin gemensamma tid än att städa!

Och jag har ingen vidare lust att ansvara för det där själv heller. Visst jag är hemma om dagarna just nu, men jag går ju inte direkt och drar, utan jag gör allt det där som jag skrev här ovan plus snyter ungar, byter blöjor, serverar mat, medlar bråk, läser böcker. Blir det tid över försöker jag hinna med kemiboken... och bloggen ju! :D

Så nu har vi infört en ny grej - en städdag! Första gången var igår, och det känns redan som ett vinnande koncept. Så här gjorde vi: i slutet av förra veckan bokade vi in en eftermiddag den här veckan som avsattes för städning. Vi valde tisdagen eftersom vi båda skulle vara hemma då. Jag planerade en snabblagad och enkel middag och preppade kylskåpet med prinsesstårtebitar. Pratade med barnen också och förberedde de för kvällens aktiviteter, de skulle ju givetvis vara med de också, för jag vill verkligen att barnen lär sig att hjälpa till här hemma. När Emil kom hem från jobbet så började han och barnen att damma medan jag började med middagen. Medan middagen gick färdigt i ugn och på spis så dammsög jag. Sedan tog vi middagspaus. Efter middagen och diskplockningen fortsatte vi städa. Barnen fick hjälpa till att damma, putsa glasrutor och speglar, ställa skorna i ordning, torka golv, osv. Lagom till bolibompa fick pojkarna avsluta och titta på teve istället medan jag och E gjorde färdigt. Strax efter sju var vi äntligen färdiga och då sattes tekannan på och så tog vi oss alla en härlig belöningsfika med prinsesstårta! Sedan nattades barnen och jag och Emil hade kväll som vanligt.

Så himla bra! Det här tänkte vi nu göra varannan vecka. Boka en kväll för detta och locka både barnen och oss själva med något smaskigt efteråt. Emellan dessa städdagar så gör vi det vanliga med snabbdammsugning och plockandet som vanligt. Men så slipper vi vika helgen till städ, vi har kvällarna som vanligt till kvällsprojekten efter att barnen har somnat, slipper dåligt samvete över att man borde torka golven eftersom man vet att det ska göras den dagen, osv. Det bästa är dessutom att vi gör det tillsammans, jag och Emil och barnen. Vi har alla lika ansvar för att det ska bli gjort. =)


Så idag är det välstädat här hemma och jag slipper tänka på det. Plockar disk och bäddar som vanligt. Sopar smulor under barnstolen. :)
Skickade ut sönerna på tomten nu imorse, serverade de fm-fika på trappan (häärligt med varmare väder igen!) och hoppas att de ska hålla sig kvar där ute en stund till. För Nora somnade precis och jag har en labbrapport som ligger och väntar och måste skrivas nu. Ikväll har Emil möte, men han trodde att det skulle vara ganska snabbt avklarat för sen ska vi iväg och hämta hem en kökssoffa som vi har köpt. Ett begagnat projekt som ska slippas, målas och kläs om så fort tid finnes. Fast tills dess går den ju att använda ändå.
Känner mig glad och tillfreds idag. :)



Jo just det... Måns kissar på pottan utan glass. Ibland glöms blöjan kvar på efter att vi har varit iväg och på nätterna har han ju blöja och när det ska bajsas. Men annars är det pottan som gäller. Gick så fort. :D

10 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Bra grej! Jag önskar att vi kunde göra samma sak men eftersom Stefan inte är hemma förrän halv sex på vardagar räcker tiden inte till. Vi städar på söndagar vilket i och för sig är värdelöst men vad ska man göra? Jag skulle kunna städa under veckan men precis som du vill jag inte ta ensamansvar för det.

12:03 em  
Anonymous Anonym sa...

Åh, det låter som ett vinnande koncept! Jag skulle gärna hitta någon lösning som funkar här oxå... Maken jobbar ju borta under veckorna så kvällarna har jag ju alltid ensam tyvärr... Det får alltid bli helgerna som viks till städ och tvätt. Men det där med belöning osv var bra!

Men varannan vecka skulle inte funka här iofs, hihi, våra barn är små lortgrisar som minst en städning per vecka ...:o

Apropå det...alla barnen har åkt i väg nu och jag tänkte faktiskt hänga ut tvätt. En syssla mindre... :D


KRAMIS!!!

12:13 em  
Blogger Lotta sa...

Mycket bra idé! Vet dock inte vilket som är bäst... gemensam städning eller smaskiga belöningen efteråt. :)

Tur att glass-efter-pottan försvann. Kunde blivit måååånga glassar.

2:57 em  
Blogger Millan sa...

lillasysteryster: Vi har ju tur att E slutar ganska tidigt och jobbar nära hemmet. Däremot jobbar ju jag helger, så mina lediga helger är så heliga att man helst inte vill vika de åt städning. ;)

ulle: Ja belöning är bra! Man kan ju skylla på barnen, men faktum är att även vi vuxna blir mer sporrade av det. ;)
Och visst skulle det nog kunna städas här varje vecka, men vi bokar varannan nu för att det inte ska bli för mycket. Fast egentligen städas det ju varje dag (sopar el. dammsuger, osv) men just den där dammtorkningen och moppandet av hela huset blir ju undansatt för vår del.

charlotte: Det var faktiskt bara efter två pottbesök som han fick en glass... sedan nöjde han sig med att "glass äter man på lördagar" och använde pottan iaf. Var väl visst bara någon tröskel som han behövde ta sig över för att våga sig på pottan. :D

3:14 em  
Blogger Malin sa...

Vi har också infört städdag. Vi börjar på fredagmorgonen och så har vi det avklarat vid lunch. Sedan är helgen städ-fri.
I mitten av veckan brukar det behövas dammsugas undan lite och sedan är det småplock och annat tjafs dagligen, men jag tycker det går mycket snabbare att städa när man hela tiden håller det relativt rent.

Bra jobbat av Måns att klara pottan utan glass! Heja Måns! :-)

4:34 em  
Blogger Busmamman sa...

Låter ju bra, men du...ska ni putsa fönster varannan vecka?? :-O
My god, du lär aldrig få komma hem till mig ;)

6:43 em  
Blogger Cissi sa...

Det lät ju nästan kul tom ;) Vi ska skulle införa något sånt vi med...
Vad duktig Måns vart!!

7:10 em  
Blogger Alex sa...

Toppen att det funkar! Här är det också en sen hemkommen man som sätter stopp för sådant. Å andra sidan så funkar det just nu med att jag städar - har å andra sidan sänkt ribban ganska så mycket ;)

Duktig Måns! Snart så är blöjan ett minne blott.

7:27 em  
Blogger Carolina sa...

Åååh vad skönt att hitta något som passar er vad gäller städning.

Grattis till Måns och pottan! De lär sig snabbt ;)

9:04 em  
Blogger Millan sa...

malin: vad skönt att få det gjort på fredagen. är ni båda lediga då?

annika: jajamensan, här putsar vi fönster jämt!! ;) nädå, men det är en bra grej att låta kidsen ansvara för så att man får låna dammsugarn ibland. De tycker det är skoj med fönsterputsen och känner sig viktiga.

cissi: kul å kul... jo fikan var kul. ;)

alex: här har ribban sjunkit ordentligt med sedan barnens ankomst. överlevnadsinstinkt tror jag att det kallas.. ;)

carolina: ja jätteskönt! :D

12:57 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida