tisdag, januari 30, 2007

Veckomatsedel v.4

Matveckan har jag ju nästan glömt. Dock vart det väldigt dåligt med bilder denna vecka. Måndagens och tisdagens middagar tog jag faktiskt kort på, men alla bilder från de dagarna försvann på något mystiskt vis från kameran. Jättetrist eftersom det även var bilderna på Måns när vi "väckte" honom med sång, muffins med tårtljus och paket på morgonen och senare på kvällen bilder från när han öppnade paktet med sin snowracer och blev så glad att han tappade talförmågan en stund.
Men såhär var veckan hursom:

Måndag:
Favorit i repris - pastasallad med massvis av dill, kräftstjärtar och senapsvinegrett.

Tisdag:
Bönburgare i hembakt grahamsbröd och potatisklyftor i ugn. Och så cola till preci ssom Måns önskade sig till sin födelsedagsmiddag.

Onsdag:
Stekt fläskfile, ugnspotatis och grönsaker och gräddsås till.
Torsdag:
Curryfisk med knaperstekt bacon och ägg. Basmatiris till och gröna grönsaker.

Fredag:
Pasta carbonara med ugnsrostad baguette med olivolja och flingsalt. Tomatsallad och grönsallad till. (Vi blev överraskade med middagsgäster då, så kameran kom aldrig fram.)

Lördag lunch:
Varma mackor

Lördag middag:
Soppa med hummerfond, grädde, gröna ärtor och räkor.

Söndag lunch:
Färdig burksoppa innan alla gäster kom på kalas.

Söndag middag:
Hämtmat från kinan

Så var det! :)

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Jag fattar inte var du får all inspiration ifrån och fram för allt inte hur du har TID och ORK att fixa all denna mat... Jag är uppriktigt imponerad :-)

11:17 fm  
Blogger Busmamman sa...

Du säger att jag är duktig, men hela du är ju bara sååå imponerande *bugar mig*

5:16 em  
Blogger Carolina sa...

Måste bara fråga! Äter alltid dina barn med full aptit du lagar? Jag har också ambitioner att ha varierad kost här hemma men det mesta ratas av lilleman. Skittråkigt när man lagt ner tid och energi på att laga maten. Vår lilleman får dock ingen annan mat däremot vat han ju att det inte är allt för långt till välling.

9:26 em  
Blogger Millan sa...

Carolina: För det mesta äter barnen med god aptit, men sedan händer det att deras rätter revideras något för att passa deras gomar. Men de får äta det som serveras eller låta bli. Dock har vi alltid bröd och smör framme och det går ju ned. Kvällsvälling får de inte längre.

Om vi tittar på den här matveckan som exempel så på måndagen åt de pasta med vinegretten(blandar deras innan eftersom äldste sonen "inte gillar sås") och kräftstjärtar. Grönsaker på sidan om.
Tisdagen var de lyckliga och mumsade hamburgare. Att det var grahamsbröd och bönburgare funderade de inte så mycket över. Tillsammans med ostskiva, ketchup och saltgurka var det hamburgare som vanligt.
Onsdagen åt båda som oss, men äldste hoppade över såsen och paprikan.
Torsdagen var nog en favorit eftersom båda älskar bacon och ägg. Lurade ned lite sås i Liams ris också, när han inte såg.
Fredagen slevade båda i sig som aldrig förr... parmesan är en riktig favorit hos båda sönerna.

Men mina killar tycker nog itne att mammans mat är den godaste alla gånger. De vill hellre äta från mcdonalds eller få fiskpinnar, om de fick bestämma. Men de äter, och jag tänker att de kanske får med sig en god matkultur hemifrån iaf?

Och så är jag självisk... jag gillar inte fiskpinnar, färdiga köttbullar, korv osv. Jag skulle aldrig stå ut att äta köttfärssås och spaghetti en gång i veckan. Så egentligen är det för min egen skull. :D

Vad långt det blev, men men...

2:38 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida