söndag, december 03, 2006

Matsedeln

Maten från veckan som varit. Det vart inte bilder på allt, men en del. Håll till godo...

Lördag:
Vitlökspasta med kyckling och bacon.


Söndag lunch:
Vinägrettpotatissallad och gravad lax, fiskpinnar till knoddarna.

Söndag:
Kikärtbiffar med bulgur och tomatchilisås.


Måndag:
Makaronipudding (Vi har en gammal favorit från ett Buffé-nr för massvis av år sedan. Koka gammeldags idealmakaroner 4port. Spola i kallt vatten och häll tillbaka i kastrullen. Blanda i två små burkar creme fraiche direkt i kastrullen. Fortsätt med ca 150gr rökt skinka i strimlor, en burk med skivade champinjoner, lite gräslök (fryst går utmärkt), en liten påse riven ost, kanske 2msk senap och så salt och peppar. Häll allt i en ugnsform och gratinera i ugnen i 225gr tills allt är varmt.. ca 15min. Perfekt enkel och snabb mat. Ät med mycket grönsaker!)

Tisdag:
Sönerna åt hos deras farfar, så jag och Emil åt hämtpizza och pratade husbygge. Mysigt... och skönt att kunna prata till punkt utan ständiga avbrott. ;)

Onsdag:
Kyckling och grönsaker i ugn


Torsdag:
Paj med spenat och fetaost. (Botten gör jag på kesella och fullkornsdinkel, fyller med vitlöksstekt bladspenat, mager fetaost, soltorkade tomater. Häller på en äggstanning gjord på ägg, yoghurt, lättmjölk, timjan, basilika, salt och peppar. Inget vitt vetemjöl, inget smör och ingen ost.. nyttigt värre. Och gott!)


Fredag:
var det ju fest

Lördag:
Linssoppa med curry, paprika, kålrot, lök, vitlök, buljong och så röda linser såklart.

Söndag lunch:
Stekt potatis och sej i gräslökssås.


Söndag:
Ceasarsallad inspirerat fast med isberg, bladspenat, tomat, kräftstjärtar, parmesan, knaperstekt bacon, dillcrostini och så givetsvis ceasardressing... Newmans såklart!



Matsedeln för den här vecka är skriven och igårkväll var jag och handlade. Skönt det, för nu är nästan hela familjen sjuka. Liam vart dålig igår, förkyld och feber. Måns verkar rätt okej, lite snorigt och hosta bara. Emil mår fint och jobbar. Jag har ont i halsen och känner mig rätt hängig.. något förhöjd temperatur (som mamma får man aldrig feber vet ni väl ;). Och jag undrar om inte Nora känner av det också, hon hostar och har kortare tålamod. Men hon håller väldigt gott humör ändå, igårkväll skrattade hon och hostade om vartannat. Fast trött är hon, sover fortfarande och klockan är snart elva på förmiddagen. Jag hör i babywatchern att hon hostar till ibland, och sönerna väntar bara på klartecken från mig så att de kan rusa upp och krypa upp i sängen hos henne för ett hejdundrande godmorgon. Men de får ge sig till tåls en liten stund till.. låta henne vakna ordentligt först. :)

Etiketter:

9 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Mums! GOOOOOD mat alltsammans! Tänker nog testa "din" makaronipuddig, den lät smaskens!

Hoppas förkylningarna går över snabbt, det är inte skoj när alla är sjuka.

Här är det likadant med babywatchern, Olivia vakar som en hök och minsta lilla pip från den och hon vill rusa upp!

11:27 fm  
Anonymous Anonym sa...

Oj oj oj... ser lika gott ut som vanligt!

11:34 fm  
Anonymous Anonym sa...

Lika mycket gott som vanligt. Jag måste absolut testa din makaronipudding någon dag, den verkar jättesmaskig!

Krya på er!
*kram*

12:29 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag måste säga att jag är imponerad!
Vilken matsedel, + att du fotar och delar med dig :) underbart!!

//M

12:43 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag har kommit på vad jag önskar mig när jag fyller år. Jag vill att du lagar mat åt mig en vecka...med efterrätt! :)

1:45 em  
Blogger Carolina sa...

Hänger på Madde. Skulle vara helt fantastiskt. Blir så imponerad över att du får ihop så bra mat varje vecka och din framförhållning.

10:25 em  
Anonymous Anonym sa...

Åh, vad gott allt ser ut!
Var får du all inspiration ifrån? Letar du på nätet eller hittar du på recepten själv?

Kram!

9:45 fm  
Blogger Millan sa...

Sanna: Jag letar ofta efter inspiration på nätet, men sällan efter rena recept. Så tar jag inspirationen och anpassar rätten så att den passar oss i smak.
Och så bläddrar jag tidningar, kokböcker, äter på restaurang och vänner och hittar inspiration där med. :)

3:14 em  
Blogger Unknown sa...

Makaronpuddigen är lagad och avsmakad! Maken anser att det är den godaste han någonsin ätit :-)

1:04 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida