torsdag, november 09, 2006

Recept..

Bara en liten varning först.. jag är himla dålig på att skriva recept. Jag lagar sällan mat efter recept utan mer på "ett ungefär", och därför blir recepten därefter.

Vegetarisk lasagne med linser och keso, för många
1 stor gul lök
2 vitlökar
1 -2 morötter grovt rivna
2 tetror tomatkross
2 grönsaksbuljongtärningar
en näve röda linser
en nypa socker
svartpeppar
basilika
ev. salt

Hacka löken och vitlöken och fräs i olivolja i en stor kastrull eller gryta. Det får inte vara för varmt, bara svetta löken. Låt sedan den rivna moroten fräsa med en stund. Häll i tomaterna, buljongtärningarna och linserna. Späd med lite vatten (1dl?) och låt koka upp. Sedan får det stå och puttra i 15-20 minuter eller tills linserna känns klara. Späd ev. med lite mer vatten (fast jag gillar en ganska fast tomatsås i lasagnen). Smaka av med socker och kryddor.

Nu plockar du fram:
Lasagneplattor
keso 1 liten burk
riven ost i massor (5dl?)

Ta fram en stor ugnsform. Häll lite tomatsås i botten. Fortsätt sedan med lasagneplattor, tomatsås, keso i klickar och lite riven ost osv tills formen är fylld. Avsluta med plattor, tomatsås och ett berg av riven ost på toppen... allra helst en skvätt riven italiensk hårdost på toppen också. Slå en liten skvätt mjölk runt kanterna på lasagnen.
Grädda i ugnen på 200 grader i 20 minuter. (Eller så länge som plattorna behöver. Jag använder Barillas ,eftersom det är de enda ätbara enligt mig, och de tar 20 minuter. ;))


Bönbiffar 8st
1 burk kidneybönor
1 halv finhackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 ägg
1 dl(?) ströbröd
s&p
valfri kryddning (sist använde jag chilipeppar, lite grillkrydda och mkt spiskummin - gott!)

Mosa bönorna för hand eller med en stavmixer eller i en matberedare. Ha i löken, vitlöken, kryddorna och ägget. Rör om väl och ha i ströbrödet. Låt stå och svälla en stund innan du formar det till 8 biffar och steker i olja.

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Dom ska provas... tack på förhand.

8:56 em  
Blogger Carolina sa...

Tack, tack ska definitivt provas.

10:41 em  
Blogger Unknown sa...

TACK! Nu har jag två av kommande veckas maträtter klar på matsedeln. Kommer att tänka på dig när jag står och lagar dem :-)

12:45 em  
Anonymous Anonym sa...

Nyfiken blå, är ni veggisar?
Tack för recepten!
//M

1:07 em  
Blogger Millan sa...

Minks - nepp, inte veggisar. Men vi äter vegetariskt ganska ofta ändå, och vissa rätter tycker jag blir godare veg. ... t.ex. som lasagne. Jag är väl inget fan av köttfärs antar jag. ;)

(och så finns det ju fler fördelar med veg. Ofta nyttigare, billigare och dessutom finns det ju en miljöaspekt i det hela. Och då bortser jag från hela biten om djurskötsel, vilket ju också är viktigt.)

1:13 em  
Anonymous Anonym sa...

lasagnen ska jag testa. mysigt. kul med lite ny lasagne!

8:52 em  
Anonymous Anonym sa...

Mmm...vad gott det låter!
Tack för recepten!

11:26 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida