måndag, november 06, 2006

Hallonpannacotta

Igår blev det efterrätt.. hallonpannacotta. Ååååhh det var så grymt gott, och ungarna blev alldeles till sig. "Jag har ätit upp min nu mamma, får jag en till?" De blev båda hemskt besvikna när jag berättade att jag bara hade gjort en var.

Jag hade tänkt att göra blåbärspannacotta, men jag glömde att köpa blåbär när jag var och handlade. Så då blev det hallon eftersom det var det jag hade i frysen.

Recept:
4 stora portioner eller 6 mindre
1 näve frysta hallon (1dl?)
3 dl vispgrädde
1 dl gelesocker multi
3/4 tsk vaniljsocker

Värm hallonen i en skål i micron eller i en kastrull på spisen under omrörning. De ska bli till ett såsigt mos. Häll hallonmoset i en sil och sila ned vätskan i en kastrull (gärna med tjock botten). Använd en sked och tryck ut vätskan ordentligt. Häll i grädden, sockret och vaniljsockret och låt koka upp. Koka i en halv minut under omrörning. Häll upp i portionsglas och låt stelna. Dekorera sedan med hallon och vit choklad.

Så löjligt enkelt och gott! Perfekt att förbereda om man har gäster. Och man kan egentligen använda vilken smakksättning som helst! Kaffe, choklad, bär, likör osv. Eller så gör man bara en slät vaniljpannacotta och har på en bärsås. Den gör man med fördel även också på gelesocker så stelnar det ovan pannacottan i glaset. Blir snyggt med två lager.

Som portionsglas använder jag förresten de här. Billiga och bra och fina. Kan även användas som värmeljushållare sedan (vilket de ju är tänkta för).

8 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Åh mums så sugen jag blev!

11:53 fm  
Anonymous Anonym sa...

Mmm, detta måste testas. Ska bara diska ur värmeljushållarna först ;)

12:28 em  
Anonymous Anonym sa...

Aaahh, tack!! Nu har jag ju efterätten till lördagens tjejmiddag! =) Jag klurade på din pepparkaka, men det kändes inte helt rätt som efterrätt, men det gör ju verkligen det här!! Gud, vad gott det ser ut!
Vilken inspirationskälla din blogg är! :)

1:37 em  
Anonymous Anonym sa...

Men du, helt perfekt!!! Vi är ju veggisar o sambon ratar vanligt gelatin, peeerfekt!!!! Tack!

5:25 em  
Anonymous Anonym sa...

Sån vill jag ha nästa gång jag kommer! Så du vet! :)

6:39 em  
Blogger Carolina sa...

Sååå sugen jag blir. Måste jag nog testa till helgen. En annan favorit är Tiramisu, mums.

10:34 em  
Blogger Jess sa...

Har skrivit av ditt recept. Tack för tipset. Älskar hallonpannacotta. :) God jul och Gott Nytt!

/Jessica

11:20 fm  
Anonymous Anonym sa...

Åååååååh vad ljuvligt. Jag sökte efter hallonpannacotta på Google och ditt underbara recept bara dök upp framför ögonen på mig.

9:20 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida