onsdag, december 20, 2006

God-jul-inlägget

Okej, jag erkänner... det hände i år igen. Jag blev julstressad.

Igårkväll började tankarna snurra. Hur många dagar är det egentligen kvar till julafton och hur mycket är det kvar att göra? Ekvationen, som för några dagar sedan kändes fullständigt rimlig, förvandlades till något ogenomförbart på bara några timmar. Och som vilken annan sund människa som helst så löste jag det hela genom att stressa upp mig, inte få något vettigt gjort och somna alldeles för sent efter en utförligt nedprintad lista. Men nu känns det bättre. Listor är bra. Ekvationen är rimlig igen. Det var inte så farligt mycket att göra, bara jag gör några saker varje dag... enligt listan. ;)
Imorgon Ikea och en snabbis ned på stan med barnen tre och sedan banken utan barn. Fredag slå in paket och leverera några, sedan handla lite smått för mellandagarna. Lördag baka saffranspannkaka och rulla några chokladpraliner, bjuda fadern och småttingar på fika och såklart klä julgranen när alla barnen har knoppat. Rätt lugnt faktiskt, vårt bidrag till årets knytis-julbord är ju ganska blygsamt med pannkakan med tillbehör(vispgrädde och hallonsylt av bra kvalite) och så en cheddarost. Och just det... några chokladpraliner har jag ju lovat Madde också (om det blir några över dvs ;)).

Jaja, imorse var jag visst lite mer avslappnad hursomhelst. Jag och Nora låg och snusade hur gott som helst när jag väcktes av två försiktigt tassande pojkar som viskade "mamma, vi har en överraskning till dig". Till de orden vill man inte vakna när man har en 4åring och en 2åring i huset, som varit själva på nedervåningen medan mamman försovit sig med en timma. Bara att hålla andan, trappa ned efter de överlyckliga gossarna och hoppas på det bästa. Och tydligen fanns det någon däruppe som hörde mina tysta böner, för sönerna hoppade in i vardagsrummet med utsträckta armar och ett "tada!!" och där såg jag.... ingenting ovanligt. Teven stod på och och två flaskor med urdrucken välling låg på golvet. I övrigt var det orört. Pustade ut och bestämde mig för att inte nysta mer i den mysteriska "överrasknings-historian" utan skyndade på med kläder på alla barn (eller ja, Nora väcktes och kastades i bara pyjamasen direkt i overallen) och hann till dagis tio minuter innan samlingen.

Övriga dagen gick i flitighetens tecken, och när pappan kom hem från jobbet på eftermiddagen så var mamman trött på att vara flitig. Istället lämnade jag tre barn och middagslagning till den omtänksamme maken och smet upp i sovrummet med ett nytt nummer av Mama, kanske skulle det ge lite mer glamour i vardagen? Tyvärr vart inte mitt liv glammigare än att jag somnade mitt i Filippa Reinfeldts stressiga liv och vaknade två timmar senare av att jag fick en hungrig dotter serverad bredvid mig i sängen. En bajsblöja och en pyjamas senare (på Nora alltså ;)) så sitter jag här och undrar om en påse micropopcorn ska få bli min middag.
Inte så glamoröst nej, men lyxigt avslappnat ändå. :D

Så vill jag bara avsluta genom att säga:

Från oss alla, till er alla...
en riktigt GOD JUL!

14 kommentarer:

Blogger Sarah sa...

God Jul själv! Mmm låter gott med saffranspannkakor. Och popcorn till middag kan fungera alldeles utmärkt ;)

Själv har jag tyvärr inte alls fått nån julkänsla trots granar, pepparkaksbak och klappinslagning. Dessutom gick min sambo precis till sängs för han "frös och mådde illa". Så nu ser jag framför mig hur vi kommer avlösa varandra med spysjuka över hela julhelgen..... Nå väl inte måla f*n på väggen, än har ingen kräkts *PEPPARPEPPAR*

Go Jul igen :)

9:31 em  
Anonymous Anonym sa...

God jul själv! Har du något recept på saffranspannkakan? Det låter som något som skulle kunna bli populärt hemma hos oss.

Popcorn är en underskattad maträtt. Det åt jag och min korridorskompis ofta när vi pluggade. Ville vi ha det extra festligt så hällde vi grillkrydda på dem ;)

8:17 fm  
Anonymous Anonym sa...

sicka söta tomtar! :D
Jag blir stressad fast jag verkligen inte vill... nu har jag det mesta under kontroll iaf och vi ska fira julen hos mamma o pappa och det känns faktiskt ganska skönt :D
Barnen kom hem med dagispyssel i mängder men ville ändå pyssla mer, så det blir det väl så ;) Måste ju oxå få mej en pysseldos :D Kram!

8:22 fm  
Anonymous Anonym sa...

God Jul på er också. Är lite sugen på att göra saffranspannkaka. Såg ett recept i MedMera tidningen igår.

Känner också av julstressen men inser nu att det nog blir jul ändå vare sig jag stressar eller inte.

Ta det lugnt nu och ha en bra jul.

8:29 fm  
Anonymous Anonym sa...

Hörru! Du skulle bara våga äta upp alla praliner!

11:01 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jadu, den där julstressen kommer ju varje år vare sig man vill eller inte verkar det som. Att som jag, jobba en sexdagarsvecka ända fram till dan före julafton, passar inte alls in i schemat. Kan inte du passa på att köpa en julklapp till min pappa när du ändå åker förbi IKEA? ;)
Sen är jag ju lite nyfiken på vad den där överraskningen egentligen var för någonting. Du kanske hittar nåt spännande under soffan om några dagar. *fniss*

Hoppas ni får en underbar jul och att stressen går över!

Kram, Sanna

1:10 em  
Anonymous Anonym sa...

GOD JUL till dig med!!!

Kram

6:57 em  
Blogger Cissi sa...

God jul på er själva! Dina tomtar är såååå söta!!!

8:14 em  
Anonymous Anonym sa...

ja men god jul på dig med!!! Vet du.. jag dör av nyfikenhet vad det där TADA-et var . Kan du inte luska eller har de glömt det nu tror du? Så läckert!
kram till er, jag ska stressa vidare med bestyr här hemma och sen är det JUL. kram

8:59 em  
Anonymous Anonym sa...

God Jul tillbaka! Sötnosar!

Ja julstressen kommer nog vare sig man vill eller inte dessvärre.

Jag får alltid panik och tänker - OJ har jag glömt att köpa paket till någon? Eller -Har jag köpt för lite till någon? typ den stilen!

Listor kan rädda många liv *G*
//M

9:59 em  
Blogger Carolina sa...

Riktigt God Jul på er!

5:53 em  
Anonymous Anonym sa...

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!!!!! önskar Ulle med familj!!! KRAM!

10:58 fm  
Anonymous Anonym sa...

GOD JUL!

2:57 em  
Anonymous Anonym sa...

Tyckte att jag låg så himla bra i fas inför julen och så plötsligt var fallet ett helt annat och julstress-spöket dök upp som från ingenstans.

Jul blev det hur som helst. :)

Gott Nytt År!

6:49 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida