fredag, december 15, 2006

Besviken

Vårt landstingsfullmäktige har fattat ett nytt beslut. Jag kan ju inte säga att jag är förvånad, men trots det känner jag mig något besviken.

Det är klart att det går ändå, det har ju gått förrut. Min mamma har berättat hur det var när vi (jag och mina två syskon) var små. T.ex. när nån i familjen insjuknade i streptokocker och fick halsfluss och det behövdes göras halsprov och ev. skrivas ut recept. Först betalade man för barn nummer ett, sedan betalade man för barn nummer två, fortsatte med barn nummer tre och så vidare med mamman och slutligen betalade man för pappan. En dyr historia med andra ord.

Man kanske ska se det som något positivt att växeln hos vår husläkare varit nere i typ veckor, och att när vi slutligen kom fram så var de inte så sugna på att ta emot oss, utan tyckte att vi kunde hålla ut några veckor till och sedan återkomma. Så spelar det liksom ingen roll att det numer kommer att kosta 70kronor för att ta med ett av barnen till läkaren, man får ju ändå inte komma dit.
Fast det är klart, håller man ut tills ärendet blir akut och besöker barnakuten istället så kostar ju det 150kronor och det blir ju dyrare i slutändan.
Jaja, nu kommer ju i alla fall inte vi besöka barnakuten i onödan när man får betala för sig! Tidigare var det ju en favoritsyssla att sitta där en halv natt med natt med t.ex. spädis med RS och andnöd... sånt gör man ju för skojs skull. *ironi*

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jättetrist tycker jag med som delar landsting! Barn drar ju alltid på sig sjukdomar och som förstagångsförälder så vill man ju ta det säkra före det osäkra. Tur att Loke varit så pass frisk *peppar peppar*.

10:09 em  
Anonymous Anonym sa...

Vad trist :( Vi har varit på vårdcentralen en gång eller två med barnen, max. Har väl haft "tur" med att dom inte varit sjuka.
Sebbe var iofs på närakuten med sin fot förra veckan, inte kul att ha behövt betala då när vi var inne hos läkaren i typ 30 sekunder....

Själv surar jag just nu över att behöva betala 250nåt kr mer varje månad för a-kassan nästa år. Vi lever ju redan på typ en lön, 250 spänn är jättemycket pengar ju :(
Kram!

3:41 em  
Anonymous Anonym sa...

Usch vilket ruttet beslut. Det blir ju inte bra om föräldrar inte har råd att åka med sina barn till läkaren bara för att det kostar pengar.

Vi tillhör ju Stockholm och jag hoppas att det inte blir så här.

8:08 em  
Anonymous Anonym sa...

ja men så dumt. Jag har inte ens funderat i banorna att det ska kosta pengar att ta barnen till doktorn. Självklart inte. Är de sjuka ska de ha vård oavsett om man har råd eller inte. Är det inte därför tandvården för de små är gratis?

hm.

8:14 em  
Blogger Millan sa...

Ja trist är det! Även om VI har råd att betala, så tycker jag att det handlar om en principfråga.. man ska inte ens behöva fundera över att det ska KOSTA när man behöver läkarvård för de små.

Vi har varit på akuten tre gånger med våra små. 2 gånger med MÅns när han var nyfödd och fick RS-viruset och hade andnöd och sedan en gång när Liam var ett år och fick en var-ansamling under ena tånageln mitt under julhelgen. Så vi är inga "stor-besökare", och hade ju givetvis åkt iaf även om det hade kostat pengar.
Däremot så går ju Liam på logoped-besök, och de är ju periodvis 1g/v. Gissar att det kommer att kosta 70kr per gång efter nyår....

10:57 em  
Anonymous Anonym sa...

Usch! Illa illa, barn kan ju inte välja själva på det viset en vuxen kan. Nä det klingar dåligt och rimmar illa i mina öron att barn ska betala för sjukvård! :-(

5:56 em  
Anonymous Anonym sa...

Fy vad ruttet!! Och att det inte är lika i hela Sverige heller...Vill de ha utflyttning från länet? Men risken är ju stor att det blir så i hela landet snart. Snart kommer vi att få betala för det mesta tror jag. Sänkta skatter och högre avgifter...Jippie!

Jag skulle kunna skriva en hel följetong om vad jag tycker om det men nöjer mig med denna lilla kommentaren nu. *hhhi*

10:57 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida