torsdag, december 14, 2006

Lucia

Så var luciafirandet över! Barnens första någonsin. Måns var, precis som jag misstänkt, väldigt tveksam och ville inte vara med. Han hängde på pappas arm större delen av morgonen. Men vi fick på honom tomtedräkten i a f. Liam hade ju varit mer förväntasfull och skulle ju gå med i tåget. Men när vi kom fram till dagiset så var det fullt med folk... så mycket folk att vi knappt kom in i hallen. Liam visste att jag och Emil skulle stanna och titta, men han hade nog inte riktigt räknat med att alla de andra barnens föräldrar också skulle vara där. ;) Så det var en ganska blyg kille som kom intågande sist i tåget. Å sjöng gjorde han inte heller, utan han stod där och tittade blygt omkring sig med fingrarna i mun. Så de fina bilderna från barnens första luciatåg uteblev. ;) Istället blev det nån bild på Måns där han gömde sig bakom pappans ben och ytterligare några bilder på Liam där han stod och skelade med munnen full av fingrar. Charmigt värre.. ;)
Nästa år kanske.... ;D

Efter tågandet och lite fika begav sig jag och barnen hem (Emil smet lite tidigare iväg till sin kurs). En snabb sväng in på affären och sedan hem med de trötta barnen. Passade på att fota barnen när de hade på sig sina tomtekläder alla tre. Sedan bakade vi pepparkakor. Hade ju inte blivit av ännu pga av alla förkylningar, så då tyckte jag att det kunde passa till Lucia. Pepparkaksdeg från Ica och förkläden på ungarna. En hel del deg gick direkt i magarna.. men några kakor fick vi ihop. :)

Svårt att vänta ända till julafton.. Måns hade tagit en liten, liten, tugga på sitt redan imorse. ;)

Att ha på kristyren var roligast. Våra pepparkaksgrisar har huggtänder.. sådeså!

Det räckte så att Sivan(katten) fick ett hjärta hon med.


Pepparkakstomten Måns i full färd



Liam i luciatåget med munnen full.. ;)


Minsta tomten på luciafirandet var Nora


Tre söta tomtar

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag kan säga att vårt luciafirande var ungefär likadant, trots att det var Rebeckas tredje & Lukas andra ;)
Söta små tomtar har ni iaf!!

8:32 em  
Anonymous Anonym sa...

ljuvligt!! jag gör också kristyriga saker, återkommer med bilder på dem i morgon tror jag. nu ska jag sova.
god natt på dig och dina sötungar! (om man får säga så.. *ler* för de är verkligen det)

9:04 em  
Anonymous Anonym sa...

Hmm, jag glömde krisyren i år..., fast vi har så mycket peppisar kvar så jag får väl kleta dit nu i efterhand ;)

Ert lussefirande blev som vårt alltså hahaha! Bella vägrade gå med och Sebbe stod visserligen bland dom andra men han sjöng inte en rad ;)
Jättefina kort på alla tomtar :)
Kram

3:08 em  
Anonymous Anonym sa...

Vilka söta tomtenissar :)
Blev inspirerad av dina pepparkakshjärtan så imorgon blir det pepparkaksbak här.

5:41 em  
Blogger Millan sa...

hehe.. skönt å läsa att det var fler ungar som var skeptiska till det där tågandet och sjungandet. ;)

11:08 em  
Anonymous Anonym sa...

VIlka fantastiska bilder! Och du, Jacob vägrade att överhuvudtaget klä ut sig. Han ville bara vara "Stora Jacob" (det finns en liten Jacob på dagis också). Men han satt snällt stilla och sjöng lite ibland. Vi som hade köpt pepparkaksgubbedräkt åt honom. Helt oanvänd....

6:34 em  
Anonymous Anonym sa...

Åh härligt, fina bilder. Jag var rent snyftig när M gick lusståg i onsdags. Himla härligt att se sitt, om än blyga, barn i ett lusetåg

5:57 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida