söndag, november 12, 2006

Citronpaj

I fredags räckte ju inte orken längre än till burksoppa.... och till en citronpaj till efterrätt. Det gäller ju att prioritera rätt och lägga orken på det viktiga. ;)
Här kommer recept:Citronpaj 4 portioner
Pajskal
75 g kallt smör
½ dl socker
1,5 dl vetemjöl
ev. lite kallt vatten
Nyp ihop sockret och mjölet med smöret, eller kör i en matberedare. Tillsätt lite kallt vatten om det behövs (för att få degen smidig). Nu ska man ju egentligen kyla pajdegen och allt det där, men jag brukar trycka ut den i formen direkt. Ta en mellanstor pajform, det blir lagom för fyra. Förgrädda i 10 minuter i 200 grader.

Fyllning:
2 ägg
2 dl siktat florsocker
saften från 1 stor citron (eller ca 3/4 dl citron på flaska)
75 g smält smör
Vispa ihop ägget och florsockret, blanda i citron och smör. Vispa inte äggen för mycket så att det blir för fluffigt, då får inte fyllningen plats i skalet. Häll fyllningen i det förgräddade skalet och grädda i 225 grader i ytterligare 15-20min.
Står det i receptet. I min ugn räcker det med 200 grader i 20 min... och dessutom får den stå ganska långt ned. Men min ugn har stark övervärme. Pajen ska få ganska mycket färg, men får ju inte bli för mörk.

Jag pudrade över florsocker och serverade med hallonsås (koka hallon plus socker och sila).

En ganska syrlig paj som smakar friskt efter mustig mat. Tycker man att den är för sur så kan man göra hallonsåsen ganska söt med mycket socker.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Mmmm, citronpaj är ju bara sååå gott. Det måste jag göra någon dag. I somras var jag helt insnöad på citronrutorna från Annas kokbok *mums med citron*

11:28 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida