tisdag, oktober 03, 2006

Fri

- Vilken frihet va!?
Han kommenterade körkortet, det nytagna.
- Jo, svarade jag.
För visst var det så, visst ägde jag en ny frihet som jag inte hade känt förut, nu med körkortet i hand. Med det var ändå inte den känslan som var den starkaste.. det var inte bara friheten och möjligheten som gladde, som gav sådan tillfredsställelse. Det var något annat, också.
Idag, på väg hem i regnet, gick det upp för mig vilken känsla det var.

Så satt vi där i bilen, jag och mina barn. På väg hem i eftermiddagsrusningen i ett sådant gråtungt höstregn. Alla tre hade de somnat i sina bilstolar. Någonstans mellan vägljuden och vindrutetorkarnas svischande hördes en oidentifierbar, amerikansk ballad på radion. Jag kände hur ett melankoliskt lugn spreds sig inom mig.
Där - det var den känslan! Trygghet.
För mig är körkortet en trygghet, mycket mer än en frihet. Det är en möjlighet för mig att ta mig hem med mina tre trötta barn i regnet, utan att få de våta.

Jag var inte nyfyllda arton när jag tog mitt körkort. Jag var 24 och blivande trebarnsmor. Det viktigaste för mig var inte möjligheten att kunna komma iväg, bort, själv. Jag var inte i behov av någon frigörelse. Det är viktigare nu att kunna ta sig hem.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Åh, jag förstår vad du menar, för jag har nämligen inget körkort... Har _tänkt_ ta det 85 gånger men inte kommit hela vägen fram *suckar*.

Vad bra du skriver!!! Gillade din berättelse!

9:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Hej!

Jag blev tvungen att läsa igenom HELA din blogg eftersom jag hittade den först häromdan. Du skriver jättefint tycker jag! Jag visade min mamma körkortstexten. Hon undrar om hon får skriva ut den och sätta på sitt jobb (mina föräldrar har en trafikskola!)

Kan inte du maila henne?

gunilla.teljfors@minpost.nu

Må så gott, det gör vi!

/anna T2 med heidi & greta

9:38 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag var också en gammal tant när jag tog körkort, 24 år, och det är inte mina ord utan min lärares. *S*
Håller med om allt som du skriver, för mig har inte heller körkortet handlat om frihet på det viset.

Du berör verkligen med din blogg, man fastnar här, det finns det ju flera exempel på nu. En framtida författarkarriär kanske..?
Jag är imponerad över ditt sätt att sätta ord på livet!

Kram, Sanna

11:41 fm  
Anonymous Anonym sa...

Håller med dom andra, du skriver väldigt bra!
Sen gillar jag all matinspiration oxå :)
Kram / Sandra - som tog körkort sekunden efter 18 -årsdagen hehe

12:08 em  
Blogger Millan sa...

Ni är för goa allihopa - tack för alla snälla ord! :D

2:24 em  
Anonymous Anonym sa...

vet du Millan. Du är en mycket go och klok människa du!

8:07 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida