måndag, juli 30, 2007

Hopkok-kaka

Det här är resultatet av ett plötsligt sötsug och några slattar i kylskåpet. Jag rörde ihop det, satte det i ugnen och resultatet blev en väldigt god, söt kaka som påminner lite om ostkaka... fast ändå inte. Såhär då:


50g smör, rumstempererat
1 dl socker
1 ägg
100 g keso
1/2 tsk vaniljsocker
1 droppe bittermandelolja (finns i matvarubutiken vid karamellfärgen, i precis likadana flaskor. Köp hem, det är jättegott! Förvandlar en vanlig trist sockerkaka till en jättegod mandelkaka med bara nån droppe t.ex. Eller prova att droppa i vanlig vispgrädde eller i marängsmet, mums! Och skulle du få för dig att baka mandelkubb så är det perfekt).
1/2 dl yoghurt
1/2 dl vetemjöl

Över:
Hallon, en rågad halv deciliter
ca 50 g grovriven mandelmassa
(fast jag hade faktiskt rosa marsipan, eftersom det fanns en snutt i kylskåpet) :)



Rör ihop smör och socker och rör sedan i ägget och resten av ingredienserna. Smörj en avlång brödform med smör och "bröa" den sedan med vanligt strösocker. Så gör jag förresten alltid när jag bakar söta kakor, smak av ströbröd på
kak-kanten är inte direkt angenäm tycker jag. Och jag får ofta frågan om hur jag lyckats få dit sockret runt kakan, så jag gissar att de flesta gör på annat vis. Ett bra tips med andra ord. Antingen smälter sockret in i kakan, så blir kanten lite seg och god, eller så lägger sig sockret utanpå såsom på kladdkakan på bilden härnere.
Hursom, när du "bröat" formen häller du ned smeten i den och över smeten strör du hallonen och sedan den grovrivna marsipanen/mandelmassan. Grädda i mitten av ugnen på strax under 200 grader i 20 minuter. Kakan ska vara stelnad när den tas ur ugnen. Låt kakan kallna och sedan vickar du ur den ur formen, vänder den rätt och skär upp i avlånga bitar och serverar på fat med sked. Räcker lätt i sex lagom bitar, för kakan är ganska söt - som en kaka ska vara. ;)


Mitt förslag är att du serverar kakan på fat med en generös klick vispgrädde och en stor kopp darjeeling-te i en vacker kopp. Avnjut kakan på stolen vid fönstret en sen eftermiddag med en god bok som bästa sällskap.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vilken smaskig kaka! Jag är imponerad att du vågar hitta på och röra ihop en kaka bara av vad du hittar i skåpen därhemma. Jag är en sån där receptslav, så jag hade nog totalmisslyckats om jag försökte mig på nåt sånt!

1:28 em  
Anonymous Anonym sa...

ÅÅÅh vad gott det ser ut och lät!!!

10:40 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida