lördag, september 16, 2006

Apropå veckohandling...

Tänkte på det nu ikväll när jag var och handlade.

En gång i tiden för inte såå många år sedan så gjorde jag och Emil våra storhandlingar 1 gång i veckan. Helst fick inte veckoinköpet överstiga 800kr , för det klarade liksom inte ekonomin. Och sedan kunde vi inte handla för tungt eller för mycket heller för vi transporterade hem maten på våra cyklar. Emil hade stooora ryggsäcken på ryggen där vi packade de tyngsta sakerna, kassarna hängde på styret och kattsanden gick att spänna fast på min pakethållare. Så cyklade vi. Hem. Året runt.
Minns just en snöstormsaktig kväll väldigt tydligt. Det blåste och ven så mycket att det inte gick att cykla med våra tunglastade fordon, utan vi fick leda cyklarna hela vägen hem.

Att man stod ut!? Fast man hade ju inget val. Jag var väl runt 17 och Emil 20. Jag gick i gymnasiet och jobbade extra och Emil hade ett lågavlönat jobb på en saneringsfirma. Men det gick ju... vi var lyckliga.

Det är enklare att storhandla idag helt klart.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida