tisdag, juli 31, 2007

Recept: Hallonpaj

Idag så blev det äntligen hallonpaj!

Deg:
3 dl vetemjöl
1 dl socker
125 g kallt smör i kuber
1 äggula

Fyllning:
Knappt en liter hallon
2 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
ev. socker

Blanda mjöl och socker i en skål, trilla ned smörkuberna och nyp ihop det hela med fingertopparna. När det nästan är "ihop-nypt" så rör du ned äggulan. Kavla ut degen på, helst, kall yta och lägg i en smord pajform. Spara lite deg till toppen. Förgrädda i 200 grader i mindre än 10 minuter. Plocka ut skalet ur ugnen och häll i knappt en liter rensade hallon. Blanda ihop potatismjöl, vaniljsocker och lite socker om bären är lite sura. Pudra detta över hallonen. Dekorera pajen med degremsor om du vill och grädda sedan pajen i 200 grader i kanske 30 minuter. Får pajskalet mycket färg mot slutet så täcker du med aluminiumfolie.


Min favorit är att äta paj med vanlijgrädde (lika delar vaniljkräm och vispgrädde), en vana jag har kvar sedan jag jobbade på Tant Bruns kaffestuga. Men igår glömde jag köpa grädde, så det blev vanlig vaniljsås idag. Gott ändå, helt klart!

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

och som alltid fascinerad över din kreativitet i köket. Åh vad jag önskar jag bodde nära!!
Då skulle jag inspireras, få lära känna dig bättre och få smaka på allt detta underbara. Dessutom hade jag fått träffa era små tre gullungar. Det om något hade varit trevligt.

kram och må så gott.

8:08 em  
Anonymous Anonym sa...

Aha! Hallonpaj, härligt! Vår hallonskörd fick ett abrupt slut nu i helgen då jag såg en huggorm i snåret....Vi tog ner alltsammans, men ormen försvann iaf...Tur att jag åtminstone hunnit koka några burkar sylt och lite saft innan. Vilken söt tröja N fått inför hösten, jätteläcker!! Sköt om er!

Kram Anniz

8:06 fm  
Anonymous Anonym sa...

Vilken bra idé att pudra med vaniljsocker också, det har jag inte tänkt på förut. Jag sparar receptet för en mulen höstdag - tack för att du delar med dig! :)

9:27 fm  
Blogger Millan sa...

Johanna: vad gullig du är!!
Tänk att ibland känns lilla, lilla Sverige ändå för stort. Jag hade helt klart kunna tänka mig att bo nära Johannapanna-familjen jag med.. :)

Anniz: Schhh, inte nämna ormar!! Maken är maniskt rädd och började yra om att såga ned hela häcken.. ;)

Jenny: vanilj är gott! Och så luktar det fantastiskt när man gräddar pajen sen också.


Kram till er!

6:04 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida