fredag, maj 19, 2006

Mental träning

Jag tränar mig i att se saker och ting för var de är - varken mer eller mindre. En obäddad säng är just en obäddad säng. Inte ett tecken på mänskligt förfall. Och med ett kast med täcket och överkastet gömt i hörnet så är det inte ens direkt stökigt heller.

Det känns som att det är dags att ändra inställning och börja förbereda sig rent mentalt för Bebis numero 3. Sänka kraven och föreställningarna. Det tyckte jag var jättejobbigt med Liam, att sänka standard. Supersvårt att ställa om hjärnan och acceptera att sömn, mm helt enkelt måste gå före ett skinande rent handfat.

Med Måns var det inte lika svårt. Jag var redan inkörd på det nya tankesättet. Och så inställd på att det skulle bli tufft och jobbigt med två små barn. Nu gick det ju långt över förväntan. En kombination av att Måns var relativt lättsam och min attitydförändring, tror jag. Jag var inställd på krig, och då känns ju en mindre argumentation som en peice of cake!

Men nu känner jag att jag är tillbaka i gamla spår. Barnen har blivit så stora. Undan för undan har man tillåtit sig själv att ställa högre krav igen, precis som man bör. Undan för undan har tiden och orken återkommit till annat än blöjbyten, nattamningar och snortorkning. Jag har helt enkelt blivit bekväm. För bekväm. Jag är inte inställd för ännu en bebis.

Det känns mycket svårare denna gång. Vaddå, säger folk, det är ju tredje barnet, det glider in på ett bananskal bara, det här kan ni ju nu! Men Måns hinner nästan bli 2,5, och Liam nästan 4,5. De är självgående (nästan ;) och framförallt så slipper man ju den där förlamande tröttheten som kommer med en liten bebis.

När jag vart gravid med Måns var ju Liam bara 14 månader. Han hade precis lärt sig att gå, han stökade fortfarande nån gång på natten, blev matad och pratade inte. Man var fortfarande inne i bebissvängen och visste precis vad man gav sig in på när man tog beslutet om att försöka sig på bebisverkstan. Man hade färskt i minnet hur mycket jobb det faktiskt är med en liten.
Det har jag glömt nu. Det verkar rätt gulligt med en liten knodd som sover i vagnen och som ammar lite mysigt då och då. Som ska bäras på axeln och rapas innan sovstunden.
Och så är det ju... också... fast jag har glömt allt det där jobbiga, när hela kroppen skriker efter att få sova - själv! Jag är inte inställd för krig, jag har blivit bekväm.

Så jag tränar mig i att se saker för vad de verkligen är. En bebis är ju egentligen inte mer än en bebis. Hur mycket bekymmer kan en endaste liten bebis ställa till med!? MASSOR!!! ;)

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det kommer att gå suuuuperbra! O så finns ju tant åsa inte så långt bort, när orken tryter....
Nu går jag ju inte ens i skolan när er bebis kommer!
Kramar

11:06 em  
Blogger Millan sa...

Tack, du är gullig du! =D
kram

10:50 em  
Anonymous Anonym sa...

mm jättemycket bekymmer men dubbel glädje. Vår tvåa är lättheten själv. Han bara följer. Hoppas att ni får en lika "lätt" trea.

Vad gäller städ etc är det _jättesvårt_ att inse att man inte hinner, att det inte finns hur mycket tid som helst. Man får prioritera. Tvätt, dammsugning och matlagning. hm.
Perfekt har det väl aldrig varit i vårt hem, men mer städat och rent än nu... man hinner ju inte..och orkar inte heller jämt.
men ganska snyggt har vi det nog ändå, trots allt menar jag.

kommer att gå så bra så bra. Vår bebis sover på nätterna, skönt, man kan hoppas på att det håller i sig och att ni ocskå får en liten som ger mamma tid att sova!
kram

hiskeligt vilket virrigt inlägg.
*skrattar*

5:42 em  
Anonymous Anonym sa...

Trevlig måndag på dig!
vad gäller hemlo-tradition tycker jag det låter jättebra. Roligt att veta själva och inte säga. Vi gör ju likadant med våra namn innan barnen är döpta ju.
på AFF 0602 var det till och med en tjej som visste själv men inte mannen. (han ville inte veta) lite skojigt det där.

Hoppas fogarna håller idag. En dag i taget.

Och ja, shotsen kom på bricka!

8:41 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag tycker det låter bra med din inställning. Tänker du så så kommer det gå bra :).

ps. Jag är Heidi från AFF :)

9:27 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida